V databázi máme 3 480 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kuřim Jihomoravský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 242 289263 834257 871326 003314 062310 559341 372414 395473 125457 712
Daňové příjmy
Daňové příjmy 156 227166 207181 246197 158215 185203 245222 342262 187301 985297 182
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 35 86936 66240 88440 36748 77646 48469 16976 87278 12278 389
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 25 4314 6336 5846 1184 4201397033 4071 2342 018
Přijaté transfery
Přijaté transfery 24 76256 33329 15682 36045 68160 69049 15871 92991 78380 122

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kuřimi v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 145 917159 104174 649189 752207 844194 702214 088249 953288 104282 939
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 33 85035 14338 42843 75649 73146 36437 78042 26150 99055 348
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 26 42230 24930 91730 29234 82228 14840 56746 65863 02056 332
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 49 93655 40662 68574 53178 37977 21590 707106 010113 270113 042
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 12 98713 72514 16114 30314 52214 91115 63915 40815 78527 978
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5 4375 6166 1155 7805 7825 0325 61513 15114 08714 494
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 17 28418 96522 34421 09024 60923 03123 78026 46630 95215 746

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 35 86936 66240 88440 36748 77646 48469 16976 87278 12278 389
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 9674 6834 9454 9254 7153 6174 92210 84519 15712 644
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 22 85023 36825 94425 08834 77234 55539 91137 87437 64140 327
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5651273 3132 2292128892 8143 6901 825
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7 4878 4846 6828 1259 2688 02524 32725 33917 63423 594

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 24 76256 33329 15682 36045 68160 69049 15871 92991 78380 122
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 24 14523 72728 85732 41431 75547 97440 19245 48441 84340 791
Investiční dotace
Investiční dotace 9 92232 60630049 94613 92612 7168 96726 44549 94039 331

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 25 4314 6336 5846 1184 4201397033 4071 2342 018
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 25 4314 6336 5846 118230994032 46029211
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00004 190403009471 2051 807

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 200 236209 681274 208427 576370 645308 522264 403456 020457 430473 937
Běžné výdaje
Běžné výdaje 149 478153 681168 265153 647182 661205 817225 186289 573285 744270 303
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 50 75856 000105 943273 929187 984102 70539 218166 448171 686203 634

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.