V databázi máme 3 453 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Křenek Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 3 8725 0535 4005 9646 4516 6478 2697 51328 96623 576
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 7532 9873 2903 7784 1153 8534 3435 3626 2446 403
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0659419631 0139069899841 1033 5241 581
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 00002660100000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 541 1241 1461 1731 1641 8042 8421 04819 19715 592

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Křenku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 7532 9873 2903 7784 1153 8534 3435 3626 2446 403
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6137137668581 0139588119701 1961 308
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5726546816566826379381 1551 5821 428
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 1221 1531 3801 6131 8571 7472 0972 6152 8412 863
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 272278263310306261249305293453
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 42615959375343254292289
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 132128141283219198205644062

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0659419631 0139069899841 1033 5241 581
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 237139000002018
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 459437551602474582584655624672
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 231514141111515355
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3453513983984314063994452 385536

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 541 1241 1461 1731 1641 8042 8421 04819 19715 592
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 548691 1461 1731 1641 8041 4381 0484 9481 789
Investiční dotace
Investiční dotace 025600001 404014 24913 803

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 00002660100000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0000000000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00002660100000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 7602 8783 2054 2773 7584 2755 5076 96627 76341 246
Běžné výdaje
Běžné výdaje 1 8302 5132 9643 7293 5043 7893 7804 2065 32815 052
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 9303652415482544861 7262 75922 43626 194

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.