V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Křelovice Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 7127 3577 8619 8379 89410 31817 09216 65311 84910 831
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 6724 9575 3965 7356 0635 6716 4148 1198 8218 405
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 4302 1122 1991 7342 6302 8269 7838 0172 5521 599
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3276455231273269150
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6072612032 3139701 796862449461826

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Křelovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 4494 7775 2985 6396 0285 6516 3877 3328 2938 380
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9259721 1951 3091 4481 3521 1371 2971 5411 587
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8901 0241 0661 0011 1269061 3261 5492 0521 747
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 8051 8772 1592 4682 5362 4872 9643 5163 6923 518
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6056316276166506326296336321 112
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4434535283319336
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 220270249241262270325555680

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 4302 1122 1991 7342 6302 8269 7838 0172 5521 599
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 0261 9291 9931 4982 3832 5079 5237 6512 119956
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 138127151172166177180182194219
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2655555648114180185239424

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6072612032 3139701 796862449461826
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 107151832733931 329762186311126
Investiční dotace
Investiční dotace 4991101202 041577467100263150700

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3276455231273269150
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 327645516273229150
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000215004000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 3967 0316 5419 8038 5839 32412 43415 88110 18215 524
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 2756 1965 5596 0026 0587 5699 04810 0248 0346 413
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 1218359823 8012 5261 7553 3865 8572 1489 111

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.