V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Krásná Lípa Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 73 94568 30282 85486 501105 227119 549120 836125 854136 754151 012
Daňové příjmy
Daňové příjmy 43 73446 14750 21054 40858 17755 50160 70169 17276 60478 790
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 90510 49310 71210 49211 32415 27113 36512 46822 42318 751
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7 4271 8332 5671 2874 7364 3898 2214 1282 6121 047
Přijaté transfery
Přijaté transfery 12 8799 82919 36520 31430 99044 38838 54940 08735 11552 424

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Krásné Lípy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 41 68343 89947 82552 12456 17053 03157 85466 07174 06575 055
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 10 09010 52511 46712 93614 49213 63811 17712 55414 72115 656
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 5499 5969 8139 52410 8128 82612 65814 62719 07316 755
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 17 00717 59319 89423 44424 34124 19628 30733 22534 35633 659
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 2482 3252 4462 2742 3482 3552 3122 4202 4274 142
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4284974505556055056532 7492 9894 100
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 3613 3633 7563 3903 5723 5112 746496498743

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 90510 49310 71210 49211 32415 27113 36512 46822 42318 751
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3423404145294594273291 0721 2331 362
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5 8236 0345 9725 4166 3286 0756 6905 7767 4498 545
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 97786539412412511 3172 159
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3 6434 0424 2614 5084 4958 7456 3345 56912 4236 684

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 12 8799 82919 36520 31430 99044 38838 54940 08735 11552 424
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 10 3429 75319 36517 57720 68723 57323 90619 03425 31125 403
Investiční dotace
Investiční dotace 6 3123 83102 73810 30420 81614 64321 0539 80527 022

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7 4271 8332 5671 2874 7364 3898 2214 1282 6121 047
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 9421 8332 5671 2874 7364 3898 2213 9282 3361 047
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 4 4860000002002760

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 73 62865 18781 179104 375105 72293 365120 271130 142125 304144 601
Běžné výdaje
Běžné výdaje 53 42056 93564 39465 20371 10972 26276 24783 32690 309106 162
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 20 2088 25216 78539 17234 61321 10344 02446 81634 99538 439

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.