V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kralupy nad Vltavou Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 312 503319 954364 349400 335444 716489 723567 437554 200590 431597 339
Daňové příjmy
Daňové příjmy 231 577260 568285 365307 345337 917314 644355 257401 014465 469461 699
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 26 41721 26227 28730 91229 26830 73630 23544 25652 73757 285
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6838031 82157913 50138 81873816 4129622 561
Přijaté transfery
Přijaté transfery 53 82637 32249 87661 49864 030105 525181 20792 51771 26375 794

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kralup nad Vltavou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 229 207256 704282 272303 726330 223304 222344 153397 650455 518454 594
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 46 91955 56560 35469 51478 84774 76761 73169 34983 29989 546
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 43 95949 51150 90550 45558 04847 56968 93779 429106 56294 453
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 86 45990 716103 174124 074130 659130 381154 115180 452191 610189 644
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 28 84027 43327 37326 55528 89225 34130 37028 59628 68250 108
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8 5199 52210 15310 76311 1358 53710 12412 44412 82413 749
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 14 51223 95630 31222 36522 64217 62718 87527 37932 54117 094

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 26 41721 26227 28730 91229 26830 73630 23544 25652 73757 285
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 4813342663032192 0061 9095 4727 3246 265
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9 0818 9299 45310 0128 8279 89011 70412 89513 80113 802
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3059543818704871844 42712 1117 357
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 14 55011 90317 52520 51719 35118 35216 43821 46219 50129 861

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 53 82637 32249 87661 49864 030105 525181 20792 51771 26375 794
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 31 83630 59747 02545 12252 08968 72181 72147 06863 27753 083
Investiční dotace
Investiční dotace 52 1856 7252 85116 37611 94136 80499 48645 4497 98622 711

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6838031 82157913 50138 81873816 4129622 561
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2700012 75038 14428811 2205812 066
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 6568031 8215797516744505 192381494

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 359 462280 970320 139347 474396 500437 068538 049519 535578 809619 620
Běžné výdaje
Běžné výdaje 230 035217 372236 480254 470270 907302 200299 929341 105399 221392 757
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 129 42663 59883 65993 004125 592134 868238 120178 429179 588226 863

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.