V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Králíky Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 7997 7518 58810 4269 73112 16810 86312 99012 59619 218
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 4234 9965 6235 9776 7416 2346 7317 7488 6409 615
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8816736846658101 4202 3662 4572 7792 951
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 21843106170077969800
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2761 6522 2803 1682 1804 5139872 0871 1776 653

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Králíků v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 5894 8865 2705 7016 3416 0896 7037 6548 4699 124
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9701 1091 1941 3611 5991 5281 2621 3751 6111 752
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8709791 0139691 1529501 3781 5822 0651 851
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 7161 7912 0602 3872 5922 6033 0813 5953 7203 714
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6907006916926896947007137061 380
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 13990976562531250299335
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2042172152262482612723396892

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8816736846658101 4202 3662 4572 7792 951
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 111109901292289401 7681 5711 1461 578
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 470494510474497389276541586650
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 30163318575484896488
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2705452448085318-139151234

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2761 6522 2803 1682 1804 5139872 0871 1776 653
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 3271 3271 9802 7182 1802 5299874691 177894
Investiční dotace
Investiční dotace 94932430045001 98501 61805 758

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 21843106170077969800
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 21843106170077969800
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 5005 4617 4648 85910 1967 5578 40217 4959 24322 881
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 5843 7195 5334 5825 1907 5426 4278 5317 7738 878
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9161 7421 9314 2775 006141 9758 9641 47014 003

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.