V databázi máme 3 427 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Kocbeře Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 1987 5548 30710 05113 04119 32010 16512 27013 29025 047
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 3406 7017 2928 2208 7568 3099 10810 44211 80217 723
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5356795514794974595656551 3021 743
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 102901222014322033175 091
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3131454651 3403 56910 4092711 139169489

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kocbeř v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 3076 6527 2688 1878 7408 2659 07310 39611 74917 630
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4551 6301 7882 0722 3062 1391 7391 9582 3142 509
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2201 4541 4581 4521 6571 3421 9222 2342 9532 634
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 4722 5362 9603 5693 7303 6824 2985 0735 3155 287
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7726596646496506436366445881 016
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 27242926283030414503493
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 36134936942036943044972755 691

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5356795514794974595656551 3021 743
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 396406393409405377428406638768
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 807169566176119117161489
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3222446100291303
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5720086122811232213183

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3131454651 3403 56910 4092711 139169489
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3681454651 3403 5691 4092711 139169189
Investiční dotace
Investiční dotace 94500009 000000300

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 102901222014322033175 091
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 10290022014322033175 091
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00012000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 9515 6575 8877 31413 4597 71513 65717 93217 23819 701
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 8895 4755 7776 38810 2267 2856 3398 01612 82610 215
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 0611811109253 2334307 3189 9154 4129 486

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.