V databázi máme 3 460 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Klobouky u Brna Jihomoravský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 133 00560 80762 95667 70977 14470 11373 84775 47673 42476 653
Daňové příjmy
Daňové příjmy 48 56748 60753 18657 58060 04248 82649 36359 04163 11464 511
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 4854 5134 2224 0424 1655 1534 2785 1704 8765 037
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 306277362816344765180503157606
Přijaté transfery
Přijaté transfery 79 6477 4095 1865 27012 59415 36920 02710 7625 2776 500

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Klobouk u Brna v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 44 38644 92848 47453 13249 57043 44649 36356 21463 11464 511
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 6207 9978 71810 11011 47211 0078 99010 03012 08413 074
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 3667 1917 5417 5148 6547 16910 23111 66915 68814 026
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 12 04913 18015 26518 47419 47919 63622 88526 52628 20528 146
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 2383 1723 3453 3933 3233 3123 2653 3483 4355 868
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7208229074244473653891 6221 6171 992
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 14 39312 56712 69813 2176 1941 9573 6023 0182 0851 405

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 4854 5134 2224 0424 1655 1534 2785 1704 8765 037
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 535618511539489409528971773747
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 9382 9493 1043 1093 1273 0542 7003 1363 5943 764
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6340302621605113
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9499055783685281 6301 0451 061508524

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 79 6477 4095 1865 27012 59415 36920 02710 7625 2776 500
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8 1675 5024 6334 7867 17510 27414 53410 6385 2776 153
Investiční dotace
Investiční dotace 71 4801 9435524855 4195 0965 4921230347

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 306277362816344765180503157606
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 306277362816344765180503157606
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 180 40840 14745 46635 49853 98994 14158 14974 21351 94658 030
Běžné výdaje
Běžné výdaje 26 84033 32332 47129 82345 33466 11045 42270 02149 91253 546
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 153 5686 82512 9945 6758 65528 03212 7274 1922 0344 484

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.