V databázi máme 3 449 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Josefův Důl Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 2796 7786 5708 0108 7338 9399 1569 19010 44422 801
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 4705 2475 8476 4106 7236 4227 5738 0558 82510 351
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5475445376101 3941 3881 4071 0061 1331 059
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 655510545151300011 271
Přijaté transfery
Přijaté transfery 197932819861001 117176128486120

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Josefova Dolu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 4705 2475 8476 2806 6156 1257 3587 6248 65510 091
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9501 0371 2381 3581 4981 3791 1241 2121 4451 591
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9231 0391 0841 0261 1529041 2901 4211 8711 717
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6961 8222 1952 5292 5932 4832 8843 2373 3683 439
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6531 0761 1191 1871 1891 1641 8561 7001 9163 263
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 121551356977
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 236259206178181190198464874

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5475445376101 3941 3881 4071 0061 1331 059
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 35283528513346349277389339
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 414422395428695817934656631534
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 38465559464545453636
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 60485295141180782877150

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 197932819861001 117176128486120
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1978281112100654176128101120
Investiční dotace
Investiční dotace 085008730463003850

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 655510545151300011 271
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 65555401300011 136
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0010005150000135

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 6285 9675 56311 5837 85712 1238 0618 0917 57816 785
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 4584 5424 6577 0076 3446 2277 0407 5896 8897 419
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1701 4259074 5761 5135 8971 0215026889 367

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.