V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Horní Dvořiště Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 95311 54114 71712 12312 28613 65917 93819 24419 00018 053
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 4226 5466 5557 1337 8537 1978 2699 77511 64811 787
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 2884 3283 8933 3763 4513 9416 3987 2106 2504 454
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 56627179363362672025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6786394 2526786452 4953 2642 2571 1011 787

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Horního Dvořiště v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 4126 0146 3347 0487 5766 9147 8739 34610 51510 717
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1811 4131 5781 7902 0331 8461 5191 7462 0632 236
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2381 3811 3741 3441 5481 2171 4452 0502 7002 420
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 4622 5332 7903 3093 4623 3454 1874 6514 8604 856
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 469638535539469437635582526816
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 27232226212227248294281
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 342735394247606972109

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 2884 3283 8933 3763 4513 9416 3987 2106 2504 454
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 4723 6923 4262 8332 9653 4405 2016 5315 6783 481
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 405417299310333317340374409441
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4652464601110126
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 365167122187153183856304163406

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6786394 2526786452 4953 2642 2571 1011 787
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3084192834534301 7477461 733432947
Investiční dotace
Investiční dotace 3702203 9692252157482 518524669840

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 56627179363362672025
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 566271773362672025
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000930000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 82116 27612 16611 51211 58312 34018 48815 63215 97822 949
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 58610 03410 70510 56210 73810 62412 02513 95213 41314 806
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 2366 2421 4619508441 7166 4621 6802 5658 144

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.