V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Hora Svaté Kateřiny Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 31711 55017 42717 61221 19119 27019 33820 01719 57221 613
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 2836 8667 3808 53811 0289 49810 21311 60613 11413 181
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 0643 0294 0507 6787 7346 9917 0687 3452 7483 510
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 28624161423101 47112912490049
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6831 6315 9811 2542 1191 3101 9279422 8114 872

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hory Svaté Kateřiny v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 2836 8667 3808 53810 3738 8409 68611 49913 11413 181
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3921 6071 8302 1692 4572 3041 8632 1442 5952 793
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3841 5931 6071 6411 8761 5202 1502 5323 4193 039
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 7492 8853 2624 0294 2224 1514 8295 7456 1456 101
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 373373378353392456415482455694
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 719963801073949472376419
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3143102402661 319369380124124135

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 0643 0294 0507 6787 7346 9917 0687 3452 7483 510
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2222916431 6101 4351 1071 1815111 4141 640
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 6282 3602 4115 7895 8485 7825 7816 7161 1261 047
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 27123818211196692
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 187367959261449101105118112131

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6831 6315 9811 2542 1191 3101 9279422 8114 872
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 6268871 1961 2541 9781 3101 6278822 4313 916
Investiční dotace
Investiční dotace 2 0577434 7850140030060380956

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 28624161423101 47112912490049
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2862416142441 47112912490049
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000026600000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 24310 28217 12711 58013 58714 65716 41721 18516 84322 925
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 1069 68411 24611 04013 26011 88713 90816 61415 95219 077
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 1375985 8805403272 7702 5094 5718913 848

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.