V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Holubov Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 98716 65716 34119 66221 07419 48021 92723 14726 81326 637
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 75512 77214 02515 62316 64315 95717 43620 59923 25023 683
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0652 0841 8471 7871 7291 4971 7291 8381 8562 550
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2855043300101755868
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8831 7504652 2502 4022 0172 7447051 122396

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Holubova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 54112 63913 74915 28816 35515 56717 16520 32023 01623 225
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 5803 1323 5133 9524 4054 1603 3893 8514 5804 886
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 6482 9843 0242 5953 3222 7203 8734 5055 9665 263
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 2615 4706 1357 5457 4797 4558 66310 23010 73710 571
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9039038948918638889429099161 640
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9988100991009792565559547
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 506182206187246207260258317

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0652 0841 8471 7871 7291 4971 7291 8381 8562 550
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 560683601578532401379231274263
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9297911 0289479568791 0019939621 316
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 000000000310
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 575610217261241216349614621661

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8831 7504652 2502 4022 0172 7447051 122396
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6435024655913021 7271 883439575323
Investiční dotace
Investiční dotace 2401 24901 6582 10029086126654773

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2855043300101755868
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2855043300101755868
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 42315 92112 20019 40118 91517 87918 78124 37222 88827 044
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 89011 80010 69512 34811 64013 14614 27216 25918 54820 485
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 5334 1201 5057 0537 2754 7344 5098 1134 3406 559

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.