MENU
Nápověda
V databázi máme 3 512 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hnojice Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 82910 24512 10714 40512 68817 59816 47918 63019 17413 240
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 1628 87710 08710 3849 75910 39012 27614 49315 75511 210
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8108429553 6841 2391 1561 2522 0101 9921 444
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0006000000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8575251 0653311 6906 0512 9512 1271 427586

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hnojic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 0348 7209 88210 1899 58310 39012 10613 71914 58811 210
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6781 8982 1522 4212 2721 8262 1102 5512 7232 117
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6581 6751 6311 8631 5032 1052 4943 3552 9612 408
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 0363 3994 0154 1944 1244 7105 6566 0315 9474 411
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3491 4011 3801 3631 3661 3711 4131 3652 4821 818
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 262123261825344331334281
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2883256803222993538886141174

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8108429553 6841 2391 1561 2522 0101 9921 444
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 225189221414357227246596614566
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 462540613728667668723565630370
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1122221770737322
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1231131202 5412132602817910186

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8575251 0653311 6906 0512 9512 1271 427586
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6525251 0303311 690688711508777149
Investiční dotace
Investiční dotace 205035005 3632 2391 619650437

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0006000000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0006000000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 2936 01210 4848 06210 35821 71416 01612 11013 69211 464
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 4025 6097 9776 0907 1697 7698 4909 55211 6267 160
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 8914022 5081 9733 18913 9457 5262 5582 0654 304

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.