V databázi máme 3 458 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Hlučín Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 259 634267 551280 923324 859368 242352 077363 869411 799459 481431 912
Daňové příjmy
Daňové příjmy 167 979176 620191 317212 118229 413213 561237 838270 297302 536300 467
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 30 38535 00034 20634 33945 21744 49248 48053 16859 71458 674
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 11 58710 3861 0715 9321 9971 3041 6011 9432 179790
Přijaté transfery
Přijaté transfery 49 68345 54454 32972 47091 61592 71975 95086 39195 05371 981

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hlučína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 164 130173 163187 180208 893225 606210 602234 366266 784299 034296 488
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 36 89439 98745 89451 76758 22654 64044 58749 85857 93361 743
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 33 44838 26838 93038 28243 68135 35050 40857 75374 83465 830
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 66 30769 62678 95594 17398 33396 962112 751131 245134 850132 237
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5 1485 0715 0095 1875 0475 0955 0245 1395 1229 265
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7 8798 0428 5789 55310 2878 89010 77819 82223 09723 282
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 14 45412 1689 8139 93110 0339 66410 8182 9663 1994 131

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 30 38535 00034 20634 33945 21744 49248 48053 16859 71458 674
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 1819808571 7039142 5331 6091 6311 466936
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 17 80217 76518 52419 32819 58819 77920 05821 53324 15226 818
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 8463 0951 9135488856862201 8053 8574 058
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 10 55613 16012 91212 76023 82921 49426 59228 19930 23826 861

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 49 68345 54454 32972 47091 61592 71975 95086 39195 05371 981
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 44 60740 51650 04156 59766 50481 97274 76967 57881 39969 987
Investiční dotace
Investiční dotace 5 1445 1854 28815 87325 11110 7481 18118 81413 6541 995

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 11 58710 3861 0715 9321 9971 3041 6011 9432 179790
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 11 46910 3861 0705 8511 8761 2221 6011 9432 179490
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 118018112182000300

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 251 911270 894288 959368 061323 342327 247347 353402 721427 677431 447
Běžné výdaje
Běžné výdaje 204 436204 054216 215249 148272 825253 588284 133334 859356 149352 149
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 47 47566 84072 744118 91350 51673 65963 22067 86271 52779 299

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.