V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Hájek Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 59011 08322 11319 07422 38419 84721 63315 26435 23319 026
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 4109 3819 65810 64511 54211 99211 87813 36114 13916 618
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4053963893623058339958466221 597
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 17603 4012 7388 5672 5843 4251116458
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5981 3058 6655 3281 9694 4365 3361 04520 308753

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Hájku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 4109 1379 65810 29310 89610 43211 49512 81714 13216 599
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4121 5591 7941 9712 4962 1131 7712 0272 3742 543
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3421 5351 5471 5011 7361 4152 0632 4193 1532 795
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 4762 7963 1813 6823 6233 8774 6115 4915 6795 611
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 4982 5172 5592 5772 5022 5172 5092 5282 3424 518
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 432939233631332684951 010
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6407015375395034805088389121

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4053963893623058339958466221 597
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 65124392603692421072
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 10079809910910074381837
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 500000001919
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2353062671711366978297675761 469

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5981 3058 6655 3281 9694 4365 3361 04520 308753
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3633683371 2621 6541 462893577403641
Investiční dotace
Investiční dotace 1 84715 8458 3294 0663162 9754 44346819 906112

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 17603 4012 7388 5672 5843 4251116458
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 17603 4012 7388 5672 5843 4251116458
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 26 51911 71318 18618 34812 35816 1249 77518 15131 35933 408
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 9264 9304 9148 4089 3789 2168 0566 6138 4838 396
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 21 5936 78313 2729 9392 9796 9081 71811 53922 87625 013

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.