V databázi máme 3 427 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Chroustovice Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 24 73927 11529 78335 13531 02032 12331 40147 03048 20973 198
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 34018 39620 10922 32023 28522 02523 36327 81533 65132 870
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 3724 4664 8174 9015 2443 4343 1165 2616 6356 071
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6391 41052628458703 9022 0841 0952 069
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 3882 8434 3317 8862 0346 5941 02111 8716 82832 189

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Chroustovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 18017 69519 20021 50922 63621 09523 00326 57532 57131 572
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 0833 6774 2774 9275 4705 1034 1494 6845 5066 023
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 2193 6973 7053 6704 1333 3364 7185 4677 1526 445
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 3636 7717 5229 0269 3079 15010 55612 41612 88012 926
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 6992 7192 6773 0342 8522 7292 7282 8372 7764 936
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 726654477352103973939873
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7437669658048007257501993 319368

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 3724 4664 8174 9015 2443 4343 1165 2616 6356 071
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 4363 0173 3203 3493 6291 5681 3671 5401 8811 661
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6976997178398591 0551 0731 2271 2261 284
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 132333451 7262 7271 774
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 2267487787107538076707688021 353

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 3882 8434 3317 8862 0346 5941 02111 8716 82832 189
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1697841 2111 9922 0342 4941 0217132 1983 511
Investiční dotace
Investiční dotace 2 2192 0593 1205 89404 100011 1584 63028 678

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6391 41052628458703 9022 0841 0952 069
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6391 41052628458703 9022 0841 0422 069
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000000530

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 49220 74830 66535 97520 49519 97223 03137 14355 27471 151
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 40716 73216 38820 33719 30618 06014 65420 12321 37025 298
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 0854 01714 27715 6381 1891 9128 37717 02133 90445 852

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.