V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Červený Újezd Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 1159 3407 32113 35111 0689 96622 30615 09813 38812 738
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 9694 8034 9316 9135 9865 6576 3298 5918 7908 509
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7691 9812 1102 0522 0872 29911 0985 2212 8013 057
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 12020170257307114028874032
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2572 3562104 1312 6881 8964 8799981 0561 139

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Červeného Újezdu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 6494 0424 5746 5375 5935 2895 8526 7957 8948 041
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8249031 0681 1981 4131 3361 1051 2351 4771 555
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8069139549181 0968911 2821 4671 9591 704
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 4021 5631 9322 2602 4662 4442 8663 3333 5233 425
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 599568591559579569544470637998
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4332233233240275
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1492241 599374652576083

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7691 9812 1102 0522 0872 29911 0985 2212 8013 057
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 2781 3441 4691 3951 3561 62610 4144 3361 4271 442
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 423471475473524547579624727729
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 131513141110483100
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 56151153170206125104260166786

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2572 3562104 1312 6881 8964 8799981 0561 139
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6269851 8311361 146611680707439
Investiční dotace
Investiční dotace 2 1962 2871252 2992 5537504 268318349700

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 12020170257307114028874032
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 120201702574111402884032
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00002660007000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 5907 9836 51214 2437 4197 70113 53914 65914 79814 851
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 7094 4314 9808 0647 2755 3147 89110 0229 2099 553
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 8823 5521 5336 1791442 3865 6484 6375 5895 298

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.