V databázi máme 3 422 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Černá Hora Jihomoravský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 35 30733 79641 69441 53845 94847 13749 83760 19867 12067 894
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 40827 53430 61134 48237 42335 27639 77245 25751 10552 534
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4793 9173 9014 1184 3964 1043 7715 4556 5959 762
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 19272056501971 6346 5713 1063
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 2282 2737 1822 8814 0797 5614 6602 9156 3145 595

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Černé Hory v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 24 82927 13530 29234 18437 20235 08539 49544 99549 35251 593
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 9866 3197 2928 5409 7759 1997 5928 5159 79410 552
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 0725 8246 0696 1607 1625 8258 4279 66612 44611 104
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 52910 66512 29015 13116 11815 97518 84121 96522 43622 284
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 4322 4362 4252 5122 6032 5842 4722 6462 5234 438
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5395065513633333353861 8661 8171 824
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 2711 3861 6651 4801 2111 1661 7773363371 392

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4793 9173 9014 1184 3964 1043 7715 4556 5959 762
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 2061 5601 4211 3921 6158815449381 0211 529
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 8251 9482 0262 1452 2402 3782 3092 5923 2553 414
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 111116176761 123491
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4464084535805256698418022 2714 818

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 2282 2737 1822 8814 0797 5614 6602 9156 3145 595
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 2381 8242 0132 1314 0794 9793 7632 8885 4912 574
Investiční dotace
Investiční dotace 2 9904495 16975002 582897278243 021

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 19272056501971 6346 5713 1063
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 19272056501971 6346 5713 1063
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 27 24530 60542 61933 88537 11849 66348 41882 00576 31756 747
Běžné výdaje
Běžné výdaje 21 47025 75124 80725 28228 43226 96226 67732 08351 15941 495
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 7754 85417 8128 6048 68622 70121 74149 92325 15815 252

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.