V databázi máme 3 450 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Častolovice Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 27 91829 35830 63731 71736 07134 65140 33145 53148 05472 798
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 19521 27023 56426 74128 17626 21329 18934 19839 06540 031
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0752 1662 0881 8972 8432 4554 9442 6823 09013 939
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4223 4943 4561 7971 50872942649152 762
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 2252 4271 5291 2823 5435 2555 7728 6474 98416 066

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Častolovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 72720 53922 52325 43727 47525 36028 56333 62238 55739 185
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 7045 1995 6946 6167 4276 8345 6836 4367 5728 082
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 0194 7024 8544 8375 5204 3876 4017 4069 7368 577
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 9788 6189 83611 89112 42612 04614 30716 82217 52817 229
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 7601 7701 8101 8191 8021 8141 8421 8341 8253 257
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1231322061351391041168501 6461 638
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 143118122139161175213274250402

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0752 1662 0881 8972 8432 4554 9442 6823 09013 939
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 335692719577452310358441441675
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7709561 0061 0501 1841 0581 1051 4151 6131 781
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 42228142106254256
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9665173602681 1981 0733 47872078311 227

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 2252 4271 5291 2823 5435 2555 7728 6474 98416 066
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9461 0801 5291 2822 5432 7553 6547613 5594 193
Investiční dotace
Investiční dotace 3 2791 347001 0002 5002 1177 8861 42511 874

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4223 4943 4561 7971 50872942649152 762
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 4223 4942 745107605295149152 262
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 007111 6901 44920037500500

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 33 22020 04529 99237 37830 50045 23935 81739 05357 78751 044
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 85416 22618 38121 04922 57719 45422 40324 27738 50532 776
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 18 3663 81911 61116 3287 92325 78513 41514 77619 28218 268

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.