V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bulovka Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 29316 12217 25819 25119 35418 61924 12223 81526 17429 936
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 42511 20512 48113 75715 31514 59916 30818 99021 06621 498
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4651 5241 2981 6181 4991 5953 5652 6362 8112 633
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2151 024001 0861224156780
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1882 3693 4783 8761 4542 4144 2252 0342 2195 806

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bulovky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 29411 12412 25813 69715 20714 56416 24318 78321 03621 474
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0952 4402 9433 3873 9263 7233 0933 5434 1314 390
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2372 5752 6212 5813 0532 5013 6074 2425 4994 835
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 4284 7155 3166 3506 8696 8568 0649 6259 9109 712
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0209519759518981 0459688919921 652
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 22232522212024345365675
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 492420378406440419487136140209

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4651 5241 2981 6181 4991 5953 5652 6362 8112 633
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3043852073023784202 3851 2261 0181 046
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0501 0111 0191 0761 0501 0861 1121 1921 2901 349
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4500141000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 661287399728968217502237

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1882 3693 4783 8761 4542 4144 2252 0342 2195 806
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 2062 3693 3461 9951 4542 4144 2252 0342 1125 806
Investiční dotace
Investiční dotace 98201331 88100001070

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2151 024001 0861224156780
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2151 02400281224156780
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00001 05700000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 32714 16617 81418 50318 11317 94817 02120 61718 09224 751
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 53613 89014 80314 65416 45917 56516 94619 11417 79524 429
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 7912763 0113 8491 655383751 503297321

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.