V databázi máme 3 488 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Brodek u Prostějova Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 27 51830 90533 73237 69846 24935 99945 97749 19751 73227 432
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 33321 21923 65325 32924 37827 02430 81334 75535 02519 294
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 4586 7926 8886 8827 1696 9327 5939 32010 6805 121
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 22202051436647415972 368220
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5042 8942 9875 47314 3361 9967 1575 0253 6592 797

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Brodku u Prostějova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 66920 75223 22724 96423 59925 71029 50533 22033 24516 828
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 3395 0925 8486 5716 1664 9425 5566 5056 9623 320
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 2674 4284 3794 9844 0435 6676 5248 4977 5212 916
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 8198 96910 77111 22011 08712 68314 82215 30815 1037 340
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0641 0701 0891 0731 0801 0861 1001 1171 8581 323
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 618283971151121 1081 2271 2391 311
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 1191 1101 0561 0191 1071 221395566561618

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 4586 7926 8886 8827 1696 9327 5939 32010 6805 121
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 3171 3811 4111 3931 2891 4671 4572 5572 0781 348
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 5264 8424 8795 0284 8335 0655 3555 5585 7212 987
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 111122117721780346
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6145675974591 0463986644842 101439

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5042 8942 9875 47314 3361 9967 1575 0253 6592 797
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4042 3542 9871 1604 2841 8417 0134 4683 4592 797
Investiční dotace
Investiční dotace 7 02154004 31310 0521561445572000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 22202051436647415972 368220
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 22202051427547265972 368220
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000910150000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 26 38730 78825 85735 65538 81736 59738 82044 26743 42729 233
Běžné výdaje
Běžné výdaje 19 40421 17623 41322 22127 34729 62135 88441 05934 73827 654
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 9839 6132 44413 43411 4706 9762 9363 2088 6881 579

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.