V databázi máme 3 455 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Březnice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 95 851100 577104 53699 851114 408113 424109 695126 487185 089174 448
Daňové příjmy
Daňové příjmy 55 77559 59762 29166 80666 47468 16172 83881 85497 348109 518
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 22923 62728 14120 23624 97523 14123 70226 47131 11831 825
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 3305314 7761 1796 8683 8814 0555 19641 37515 767
Přijaté transfery
Přijaté transfery 18 51616 8219 32911 62916 09118 2429 10012 96515 24817 337

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Březnice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 51 12854 52758 29562 19566 47461 41667 12575 14691 00993 475
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 29610 64011 74913 47815 05814 12611 59413 08115 40916 549
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 7369 88710 1059 94311 3089 12513 14115 21619 95217 715
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 16 96418 08420 48924 45925 45725 03429 38434 56035 92735 564
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 1663 0753 1143 1993 5433 3623 5923 1527 86813 985
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 0351 2201 2978898387387752 8943 0453 367
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 11 93211 62011 54110 22710 2709 0308 6406 2448 8086 294

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 22923 62728 14120 23624 97523 14123 70226 47131 11831 825
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 10 27110 71110 59410 69410 00610 02010 60511 97015 15718 311
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8 18711 99913 6588 79411 90812 23612 24412 90513 89512 049
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 12222221111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7599153 8867453 0588828521 5952 0651 464

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 18 51616 8219 32911 62916 09118 2429 10012 96515 24817 337
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7 3366 2737 2189 3096 96713 1478 1007 02912 68211 058
Investiční dotace
Investiční dotace 15 05713 9252 1112 3209 1245 0951 0005 9362 5666 279

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 3305314 7761 1796 8683 8814 0555 19641 37515 767
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 3305314 7761 1796 8683 8814 0555 09641 37515 767
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000010000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 99 55091 019117 05195 238119 888114 144105 263133 190187 192175 462
Běžné výdaje
Běžné výdaje 68 67379 39777 04483 44091 93396 22592 813103 771139 302141 258
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 30 87711 62240 00711 79927 95517 91912 45029 41947 88934 204

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.