V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bedřichov Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 64313 69225 26019 61624 74321 72926 67529 05028 64126 596
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 0137 0337 63010 1309 4569 1959 25712 45213 75414 408
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 5226 1948 1288 79810 0798 87514 19112 59312 36611 561
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 472818 870555424982 6479921370
Přijaté transfery
Přijaté transfery 611846331335 1663 1625813 0132 385627

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bedřichova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 2196 3537 0347 5868 3917 8658 11110 16711 90512 773
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0251 1931 3681 5281 8321 7101 3871 5402 0052 166
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9941 1131 1391 1001 3401 0871 4951 7572 5802 278
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 9732 0312 3082 7113 0132 9833 5403 9964 6154 575
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9511 0691 0741 0081 0651 0329341 0411 0161 694
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9358651 0209279748705541 7641 6181 942
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 342811253131661822027070118

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 5226 1948 1288 79810 0798 87514 19112 59312 36611 561
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 9115 4916 9817 7747 6867 30512 02010 88910 9009 542
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5595358408958888751 1991 2621 2081 091
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3211333222
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 491673051281 502691969439255926

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 611846331335 1663 1625813 0132 385627
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 61701051335 155607311173225327
Investiční dotace
Investiční dotace 01145280112 5542702 8402 160300

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 472818 870555424982 6479921370
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 472818 870555424982 6479671330
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000002540

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 58115 44624 40618 89522 69726 97625 16330 74425 60124 080
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 15811 22411 38615 90821 76717 84820 61521 15220 20923 300
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4224 22213 0212 9879309 1284 5489 5925 392780

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.