Jakým způsobem by měl obecní úřad reagovat na podání nazvané jako žádost o povolení zvláštního užívání místní komunikace - chodníku v souvislosti se zamýšlenou výstavbou kanalizační a vodovodní přípojky? Obecnímu úřadu je žádost adresována jakožto silničnímu správnímu úřadu, stavbou však má být dotčen chodník v majetku obce, nikoliv místní komunikace. Je na místě takové podání vyřizovat v souladu se zákonem o pozemních komunikacích?
Na území obce dochází k výběru místního poplatku za užívání veřejného prostranství. Tato skutečnost nebrání tomu, aby obec současně žádala nájemné za užívání téhož pozemku, je-li ve vlastnictví obce. Je však obec povinna takovýto pozemek dát do užívání formou nájmu či výpůjčky, tzn. dodržet postup daný § 39 z. č. 128/2000 Sb., o obcích? Anebo je pro zábor veřejného prostranství (i dlouhodobého – např. pro umístění lešení stavby) dostačující jednostranný souhlas obce – vlastníka nemovitosti s užitím této nemovitosti? A liší se v tomto směru postup obce jako vlastníka pozemku v případě záboru veřejné zeleně oproti zvláštnímu užívání místní komunikace (kde je vyžadován souhlas vlastníka komunikace dle § 25 z. č. 13/1997 Sb. nikoliv souhlas vlastníka pozemku….)?
Kdo rozhoduje o zřízení vyhrazeného parkovacího místa v obci?
Silniční správní úřad obce I. typu zahájil správní řízení o neoprávněném záboru veřejného prostranství - chodníku, který je součástí místní komunikace. Dle §40 odst. 4 zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích přestupky podle §42a a §42b projednává obec s rozšířenou působností. Jak má silniční správní úřad obce I. typu předat tento přestupek k projednání obci s rozšířenou působností? Případně má vůbec právo silniční správní úřad obce I. typu toto správní řízení zahájit?
Obec obdržela povolení ke zvláštnímu užívání pozemní komunikace pro konání různých akcí (§ 25 odst. 6 písm. e) zákona č. 13/1997 Sb.). Může obec část této komunikace pronajmout pro stánkový prodej, i když není vlastníkem této komunikace?
Musí si obec nechat zpracovat pasport místních komunikací?
Vlastník dálnice, silnice nebo místní komunikace má povinnost vést evidenci jím vlastněných pozemních komunikací, přičemž základní evidencí je pasport. Jeho rozsah a způsob vedení stanoví vlastník (v případě místních komunikací obec). Nejmenší rozsah evidence místních komunikací zahrnuje délku místních komunikací I. až III. třídy v km, počet a celkovou délku mostů na nich v km a objem finančních prostředků vynaložených na jejich výstavbu a zvlášť na jejich údržbu.
Pasport by tedy obec vést měla, ale pro případ porušení této povinnosti není stanovena žádná sankce. Absence pasportu může přinášet problémy především v praxi, kdy pasport jakožto ucelený dokument může sloužit jako podklad pro různá stavební řízení, povolování zvláštního užívání komunikací, majetkoprávní vypořádání, plánování oprav a údržby, ale také jako jeden z podkladů pro tvorbu územních plánů.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.