- 125/1993 Sb., pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu
- 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele
- 168/2002 Sb., způsob organizace práce zaměstnavatele při provozování dopravy
- 512/2004 Sb., ve věci návrhu na zrušení vyhlášek č. 487/2001 Sb. a 125/1993 Sb.
- 300/2020 Sb., o prominutí pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti
Má uvolněný starosta a místostarosta nárok na stravenky, které jsou hrazeny z rozpočtu obce?
Může mít obec zaměstnance, kteří nejsou zařazeni do obecního úřadu ani organizační složky obce? Je počet takových zaměstnanců nějak limitován?
Obec se chystá určit jako příslušnou osobu svého dosavadního zaměstnance. Co je k tomu zapotřebí?
Tajemník nebude schopen dlouhodobě z důvodů pracovní neschopnosti vykonávat svou funkci. Kdo může místo tajemníka uzavírat nové pracovní smlouvy? Kdo může stanovit plat novým ale i stávajícím zaměstnancům obce?
Je možné, aby účetnictví právnických osob zřízených obcí (ZŠ a MŠ) prováděla účetní, která je zaměstnancem obce a smlouvu má uzavřenou pouze s obcí a ne s každou právnickou osobou zvlášť?
Kontrolní výbor se rozhodl provést kontrolu čerpání dovolených a vyplácení cestovních náhrad starosty a místostarosty za minulý rok. Na základě čeho může výbor tuto kontrolu provádět? Zastupitelstvo obce ho touto kontrolou nepověřilo.
Za jakých podmínek má zaměstnanec konající práci na základě některé z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr právo na dovolenou?
Jaký je správný postup zaokrouhlování náhrad cestovních výdajů za použití soukromého vozidla? Je jiný postup při výpočtu náhrady pro člena volební komise a při běžné služební cestě starosty?
Jakou má zastupitel odpovědnost? Ručí při rozhodování svým majetkem?
Zastupitel obce a ani člen rady obce nedisponuje žádnou imunitou jako např. poslanci. Za své rozhodování tedy nese v zásadě plnou odpovědnost. Odpovědnost člena zastupitelstva obce za škodu, kterou způsobil obci v souvislosti s výkonem funkce, se řídí právní úpravou zákoníku práce. Pro tyto účely se obec považuje za zaměstnavatele a členové zastupitelstva obce se považují za zaměstnance.
Zastupitelé obce jsou povinni vykonávat svou funkci s péčí řádného hospodáře. Co tato péče konkrétně znamená, se posuzuje podle okolností. Po běžném zastupiteli sice není možné spravedlivě požadovat podrobnou odbornou znalost právní problematiky fungování obce, na druhou stranu nese odpovědnost za své rozhodování v zastupitelstvu (jsou-li tedy k rozhodnutí zapotřebí odborné znalosti, jimiž zastupitelstvo nedisponuje, mělo by si je opatřit např. zadáním znaleckého posudku, uložením právní analýzy odbornému úřednímu aparátu obce apod.). Odpovědnost majetková (či dokonce trestní) nastává v praxi spíše ve zjevných případech hrubé nedbalosti nebo při úmyslném poškozování zájmů obce. U radních či starosty je požadovaný standard péče vyšší.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.