- 25 598/98-24, k met. pokynu pro financování programu "Škola bez drog"
- 19 197/98-24, pro čerpání a vyúčtování finančních prostředků
Má kontrolní výbor pravomoc kontrolovat plnění rozpočtových opatření, která byla přijata jako usnesení zastupitelstva obce, a to ve vztahu ke skutečnému čerpání finančních prostředků - např. bylo schváleno zadání provedení určitého díla za cenu ve výši 100 000 Kč - je kontrolní výbor povinen a oprávněn kontrolovat pouze to, zda dílo bylo provedeno, tj. realizaci rozpočtového opatření nebo i to, jaká byla skutečně vyplacená cena za dílo, tj. například nebylo čerpáno 100 000 Kč, ale 90 000 Kč? Nebo je tato kontrolní pravomoc v pravomoci finančního výboru?
V obci se nachází kostel, jehož vlastníkem je farnost. Farní úřad požádal obec o finanční příspěvek na jeho opravu. Jak může obec tyto finanční prostředky poskytnout?
Zastupitelstvo chce svým občanům poměrně rozdat flexi pasy v celkové výši 2.500.000,-Kč, aby si mohli přispět na dovolenou či zdravotní pomůcky, jelikož je v obci zhoršené životní prostředí. Jak je to s formulací „s péčí řádného hospodáře“, může o této věci rozhodnout zastupitelstvo obce a tyto finanční prostředky uvolnit? Jaké se uzavřou smlouvy s občany, jakým způsobem zastupitelstvo rozhodne?
Jaké jsou pravomoci finančního výboru?
Může finanční výbor obce kontrolovat, v jaké výši jsou vypláceny mzdy a odměny zaměstnancům obce?
Ano, v rámci kontroly hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce se finanční výbor, podle našeho názoru, může s osobními údaji (tzn. i s výší platu) zaměstnanců obce seznamovat. Kontrola odměňování zaměstnanců obce je tedy možná. Jinými slovy, finanční i kontrolní výbor je oprávněn za účelem této kontroly seznamovat se i bez souhlasu subjektů údajů s relevantními osobními údaji, má oprávnění seznamovat se s takovými osobními údaji zaměstnanců obce i bez jejich souhlasu, které se přímo vztahují ke kontrole hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce (v případě finančního výboru), resp. s kontrolou zákonnosti postupu obce (v případě výboru kontrolního).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Jaké pravomoci má finanční výbor?
Je možné v souvislosti s válkou na Ukrajině poskytovat dary, nebo je nezbytné finanční příspěvky poskytovat jako dotace?
Zákon neomezuje (kromě schvalování zastupitelstvem od určité výše) poskytování finančních příspěvků v tom, zda má jít o dary či dotace. Lze se setkat s názory, že obce by měly upřednostňovat formu dotace, avšak zákon takový požadavek výslovně nestanovuje, tudíž poskytování darů není vyloučeno.
Je-li finanční příspěvek poskytován neziskovým organizacím, je dle našeho názoru forma daru, která je z povahy věci méně administrativně náročná, vhodnější – již z podstaty fungování neziskové organizace plyne účel, na jaký budou prostředky využity. Totéž podle našeho názoru platí i v případě poskytování příspěvku fyzickým osobám v této souvislosti.
Pokud má obec v případě poskytování finančních prostředků zájem kontrolovat, jakým způsobem budou finanční prostředky konkrétně využity, lze využít formu dotace, kdy zákon mj. stanovuje povinnost vyúčtování dotace. Nelze však ani vyloučit uzavření darovací smlouvy, kde obec jako dárce ve smlouvě stanoví účel, ke kterému mají být poskytnuté peníze použity a způsob, jak bude uvedené kontrolováno.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.