- 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů
- 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
- 59/2002 Sb., prováděcí vyhláška zákona o volbách do zastupitelstev obcí
- 230/2002 Sb., změny zákonů o volbách do Parlamentu ČR a zast. krajů a zast. obcí
- 267/2016 Sb., o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
Kdy se mohu jako zastupitel vzdát mandátu? Jakým způsobem nastupuje náhradník na uvolněné místo?
Na prvním zasedání zastupitelstva obce nemohl jeden neuvolněný zastupitel složit slib z důvodu své nepřítomnosti. Na tomto jednání byly ale schváleny odměny všem neuvolněným členům zastupitelstva. Od kdy bude poskytována odměna neuvolněnému členu zastupitelstva obce (není to náhradník), když skládal slib až na druhém zasedání zastupitelstva obce?
Dne 1. 11. se konalo ustavující jednání zastupitelstva města. Na tomto zasedání byl zvolen nový starosta. Náleží odcházejícímu starostovi poměrná část odměny ještě za 1. 11.? Náleží novému zastupitelstvu odměna již od 1. 11.?
Je výkon práce vedoucího příslušníka bezpečnostního sboru 1. a 2.úrovně v přímém rozporu s výkonem funkce uvolněného zastupitele, místostarosty nebo starosty?
Může zaměstnanec sociálního odboru obce s pověřeným obecním úřadem (obec 2. kategorie) vykonávat funkci neuvolněného zastupitele v jiné obci (obec 1. kategorie), která však spadá do správního obvodu zmíněné obce s pověřeným obecním úřadem?
Pokud zanikne osadní výbor na konci funkčního období zastupitelstva, musí být v dalším volebním období opětovně zřízen?
Jaký právní předpis upravuje úřední hodiny obecního úřadu? Podléhá stanovení úředních hodin schválení zastupitelstvem obce?
Může dosavadnímu starostovi po volbách nové zastupitelstvo schválit mimořádnou odměnu? Pokud ano, v jaké výši?
Může vykonávat příslušník hasičského záchranného sboru funkci obecního zastupitele a kandidovat jako nezávislý kandidát na kandidátce politické strany s odkazem na § 47 odst. 1 služebního zákona č. 361/2003 Sb.?
Neslučitelnost funkce člena zastupitelstva obce upravuje zákon o volbách do zastupitelstev obcí, přičemž neslučitelnost funkce člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka bezpečnostního sboru v něm stanovena není. V případě příslušníka Hasičského záchranného sboru České republiky je ale třeba vycházet i z dalších právních předpisů. Konkrétně se jedná o zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.
Funkce člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka Hasičského záchranného sboru České republiky je slučitelná, a to jak v případě, že by příslušník Hasičského záchranného sboru České republiky kandidoval jako nezávislý kandidát, resp. kandidoval za sdružení nezávislých kandidátů, tak i v případě, že je kandidátem uvedeným na kandidátní listině politické strany, politického hnutí nebo jejich koalic, pokud je na kandidátní listině uvedeno, že není členem žádné politické strany ani politického hnutí, neboť podle § 47 odst. 1 zákona o služebním poměru příslušník nesmí být členem politické strany nebo politického hnutí ani vykonávat činnost v jejich prospěch; volební právo příslušníka tím není dotčeno.
Činnost člena zastupitelstva obce nelze dle našeho názoru jednoznačně považovat za výkon činnosti ve prospěch politické strany nebo hnutí, protože jeho mandát je mandátem reprezentativním a podle zákona o obcích vykonává člen zastupitelstva obce svůj mandát osobně a v souladu se svým slibem (který mluví jen o věrnosti republice a respektování zájmů obce a jejich občanů) a není přitom vázán žádnými příkazy. Samotný fakt, že příslušník bezpečnostního sboru byl zvolen (popř. kandiduje) do zastupitelstva obce za určitou politickou stranu nebo hnutí, neznamená automaticky, že bude vykonávat činnost v jejich prospěch.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.