Na základě zákona o volbách do
zastupitelstev obcí,
mají členové okrskových volebních komisí nárok na odměnu. Přesná výše odměn je
stanovena v § 1 vyhlášky č. 59/2002 Sb.
Podle stanoviska Ministerstva práce a sociálních věcí se
považují členové okrskových volebních komisí a zvláštních okrskových volebních
komisí a jejich zapisovatelé (dále jen „členové volební komise“) za zaměstnance
dle zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších
předpisů: „Podle § 5 písm. a) bodu 22.
zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů,
se považují členové okrskových volebních komisí a zvláštních okrskových
volebních komisí a jejich zapisovatelé (dále jen „členové volební komise“) za
zaměstnance. Ze zvláštní odměny člena volební komise se odvádí pojistné na
sociální pojištění, pokud je tento zaměstnanec z činnosti člena volební komise
účasten nemocenského pojištění. Člen volební komise se stává zaměstnancem dnem
nástupu do zaměstnání a přestává být zaměstnancem dnem zániku členství ve
volební komisi. Za den nástupu do zaměstnání se u člena volební komise považuje
den složení slibu člena komise. Členem volební komise může být ve dvou i třech
kalendářních měsících.“
V článku 28 Listiny základních práv a svobod je uvedeno, že
zaměstnanci mají právo na spravedlivou odměnu za práci a na uspokojivé pracovní
podmínky. Podrobnosti stanoví zákon. Listina základních práv a svobod odkazuje
v případě spravedlivé odměny podrobnosti stanovené zákonem. Nárok na
odměnu člena komise je uveden v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí.
Nad to zákon o nemocenském pojištění ukládá povinnost obecnímu úřadu uhradit za
tohoto člena komise nemocenské pojištění, jelikož jej považuje za zaměstnance.
Z toho vycházeje, je obecní úřad povinen vyplatit členovi okrskové volební
komise odměnu za výkon funkce a neexistuje možnost, jak se může člen komise
tohoto nároku vzdát.
Zvláštní odměnu a paušální náhradu ušlého výdělku pro členy
okrskové volební komise vyplatí do 30 dnů po ukončení činnosti okrskové volební
komise obecní úřad.
Nad to je třeba upozornit, že podle čl. I odst. 2 písm. k)
směrnice Ministerstva financí č.j. MF-62 970/2013/12-1204 je odměna člena
okrskové volební komise hrazena z prostředků státního rozpočtu České republiky,
nikoliv z prostředků obce samotné. Obecní úřad na tuto činnost dostane
prostředky ze státního rozpočtu a ty je povinna vyplatit mimo jiné členům
komise za zajišťování voleb. Směrnice ve vztahu k výdajům na volby říká
následující: lze hradit jen výdaje v rozsahu nezbytně nutném pro organizačně
technické zabezpečení voleb. Těmito výdaji se rozumějí výdaje právě i na
zvláštní odměny za dobu výkonu funkce člena okrskové volební komise, případně
výdaje na náhrady mezd, platů, služebního příjmu nebo odměny ve výši průměrného
výdělku od uvolňujícího zaměstnavatele a paušální náhrady ušlého výdělku za
dobu výkonu funkce člena okrskové volební komise.