- 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů
- 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky
- 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů
- 275/2012 Sb., zákon o volbě prezidenta republiky
- 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
Může starosta podepsat smlouvu den před volbami, případně v den voleb či dny bezprostředně následující?
Po volbách do obecního zastupitelstva se nové zastupitelstvo není schopné domluvit na volbě nového starosty. Kdo bude tedy vykonávat funkci starosty – ten dosavadní? Musí se hledat cesta pro dohodu tak, aby vzniklo usnesení o volbě nového starosty a místostarosty?
Může úředník obecního úřadu kandidovat v komunálních volbách? Pomine neslučitelnost funkcí tím, že dojde k jeho volbě do uvolněné funkce člena zastupitelstva (starosta, místostarosta)?
V prvé řadě je třeba uvést, že neslučitelnost nastává a okamžikem zvolení určité osoby členem zastupitelstva obce. Na odstranění případné neslučitelnosti funkcí mají zvolení členové zastupitelstva v podstatě až 3 měsíce po ustavujícím zasedání zastupitelstva.
Zda zvolením do uvolněné funkce neslučitelnost odpadává, či nikoliv, zákon výslovně neupravuje, stejně tak se k tomu nevyjadřují metodiky Ministerstva vnitra.
Zákon neslučitelnost spojuje se dvěma podmínkami, které, aby se o neslučitelnost jednalo, musejí být naplněny současně
- zastupitel je zaměstnancem obce zařazeným do obecního úřadu (eventuálně do pověřeného obecního úřadu, obecního úřadu ORP, krajského úřadu nebo finančního úřadu) a současně
- zastupitel vykonává přímo státní správu vztahující se k působnosti příslušné obce, nebo je zaměstnancem, který byl do své funkce jmenován starostou nebo radou.
Úředník obecního úřadu nejspíše splňuje obě podmínky současně, nemělo by tedy dojít k souběhu výkonu funkce úředníka obecního úřadu a zastupitele v téže obci. Je-li však úředník na ustavující schůzi zastupitelstva zvolen do uvolněné funkce, měla by tím být neslučitelnost odstraněna. Je totiž obecně v rámci výkladů připuštěno, že teoreticky lze odstranit neslučitelnost změnou pracovní náplně z hlediska faktického stavu, tím spíše není dle našeho názoru vyloučeno, aby neslučitelnost byla právě odstraněna uvolněním pro výkon veřejné funkce.
Ve sporných případech však posuzování neslučitelnosti náleží příslušnému zastupitelstvu obce, eventuálně řediteli krajského úřadu.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Může ve volbách do obecního zastupitelstva kandidovat zaměstnanec obce – účetní?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena v ustanovení § 5 odst. 2 a 3 zákona o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou mj. vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je teoreticky možné, aby nový člen zastupitelstva obce vykonával i nadále funkci účetního a např. i administrativního pracovníka obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního a administrativního pracovníka obce nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele, pokud by nebyl neslučitelný stav do 3 měsíců po ustavujícím zasedání zastupitelstva odstraněn. K posouzení, zda pracovní náplň spočívá ve výkonu státní správy, je podle našeho názoru nutné vycházet primárně z obsahu uzavřené pracovní smlouvy.
Lze tedy shrnout, že účetní a v zásadě kterýkoliv zaměstnanec obce ve volbách do zastupitelstva obce kandidovat může, případná neslučitelnost by se řešila po zvolení. Ohledně (ne)slučitelnosti platí, že funkce zastupitele obce je neslučitelná s funkcí, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, přičemž podmínkou je, že se musí jednat přímo o výkon státní správy vztahující se k územní působnosti příslušné obce (nebo rovněž o zaměstnance jmenovaného starostou či radou obce atd.).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Může být starosta obce členem okrskové volební komise ve své obci?
V případě, že se jedná o volby do zastupitelstva obce, pak ustanovení § 17 odst. 1 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, stanovuje požadavky na člena okrskové volební komise. Tím může být státní občan České republiky či státní občan jiného státu, jemuž právo volit přiznává mezinárodní úmluva, kterou je Česká republika vázána. Tento občan je přihlášen k trvalému pobytu v obci na území České republiky, případně k přechodnému pobytu. Dále musel ke dni složení slibu dosáhnout věku nejméně 18 let, nenastala u něj překážka výkonu volebního práva a není kandidátem pro volby do zastupitelstva obce, pro které je okrsková komise vytvořena. Starosta obce je však samostatným orgánem, který má v případě voleb zákonem stanovené pravomoci, z toho důvodu bychom nedoporučovali, aby byl starosta členem okrskové volební komise, jakkoliv výslovný zákaz v zákoně dán není. Tento závěr lze dovozovat rovněž z toho, že by jedna osoba neměla v rámci voleb zastávat pozice ve více orgánech. Totéž platí i v případě voleb do Evropského Parlamentu dle zákona č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, a také v případě řady dalších volebních zákonů.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.