- 206/1935 Sb., , kterou se prohlašuje za závaznou hromadná smlouva pracovní
- 236/1936 Sb., , kterou se prohlašuje za závaznou hromadná smlouva pracovní
- 116/1936 Sb., , kterou se rozšiřuje závaznost hromadné smlouvy pracovní
- 187/1935 Sb., , kterou se prohlašuje za závaznou hromadná smlouva pracovní
- 88/1936 Sb., , kterou se rozšiřuje závaznost hromadné smlouvy pracovní
Chtěli bychom s nově přijímaným (řadovým) úředníkem uzavřít pracovní poměr na dobu určitou. Je v tomto případě nutné vyhlásit veřejnou výzvu?
Při vzniku pracovního poměru, kdy je zaměstnanec zařazen v obecním úřadu, uzavírá pracovní smlouvu se zaměstnancem „obec“ nebo „obecní úřad“?
Obecní úřad je pouhým orgánem obce bez právní osobnosti, z čehož vyplývá, že smlouva se uzavírá mezi zaměstnancem a obcí coby zaměstnavatelem.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Kdo má rozhodovat o vyhlášení výběrového řízení na asistenta (asistentku) starosty, pokud není funkce tajemníka v obci obsazena?
Může obec platit měsíční odměnu veliteli JSDH, se kterým nemá pracovněprávní vztah, podobně jako třeba předsedovi komise či výboru (ve stejné výši jako předsedovi komise či výboru)? Musí takovou odměnu schválit zastupitelstvo obce, nebo stačí schválení starostou či radou obce, pokud je zřízena?
Musí být proškolení zaměstnanců obce a jiných osob (zastupitelů) pověřených užíváním služebního (obecního) automobilu a traktoru provedeno odbornou osobou, například lektorem autoškoly, nebo to postačí jinak? Musí mít všichni zdravotní prohlídku, případně jak často? Jak je to se členy jednotky sboru dobrovolných hasičů (mají s obcí uzavřenou dohodu)?
Zaměstnanci města mají uzavřenou pracovní smlouvu na osmi hodinovou pracovní dobu. Po dohodě budou určitou dobu vykonávat práci nočního hlídače v době od 19:00 do 7:00 hodin, při tom mají za tuto směnu následující den náhradní volno a 3,5 hodiny mají zaplacen přesčas. Mají za dobu od 22:00 do 06:00 nárok na noční příplatek?
Musí být na pozici řadového úředníka obecního úřadu vyhlášeno výběrové řízení?
Obec provedla aktualizaci organizačního řádu, přičemž novou pracovní smlouvu jeden ze zaměstnanců odmítl podepsat z důvodu změny obsahu pracovní smlouvy, konkrétně v části týkající se sjednaného druhu práce. Jak může obec dále postupovat?
Může ve volbách do obecního zastupitelstva kandidovat zaměstnanec obce – účetní?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena v ustanovení § 5 odst. 2 a 3 zákona o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou mj. vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je teoreticky možné, aby nový člen zastupitelstva obce vykonával i nadále funkci účetního a např. i administrativního pracovníka obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního a administrativního pracovníka obce nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele, pokud by nebyl neslučitelný stav do 3 měsíců po ustavujícím zasedání zastupitelstva odstraněn. K posouzení, zda pracovní náplň spočívá ve výkonu státní správy, je podle našeho názoru nutné vycházet primárně z obsahu uzavřené pracovní smlouvy.
Lze tedy shrnout, že účetní a v zásadě kterýkoliv zaměstnanec obce ve volbách do zastupitelstva obce kandidovat může, případná neslučitelnost by se řešila po zvolení. Ohledně (ne)slučitelnosti platí, že funkce zastupitele obce je neslučitelná s funkcí, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, přičemž podmínkou je, že se musí jednat přímo o výkon státní správy vztahující se k územní působnosti příslušné obce (nebo rovněž o zaměstnance jmenovaného starostou či radou obce atd.).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.