Je možné, aby nově zvolený neuvolněný člen rady zůstal nadále předsedou kontrolního výboru?
Je možné, aby dobrovolný svazek obcí zaměstnal na základě pracovní dohody (DPP) předsedu tohoto svazku, který je stanovami svazku spolu s místopředsedou, a případně také dalšími osobami písemně k tomu zmocněnými, pověřen k jednání jménem tohoto svazku? V rámci této pracovní dohody by vykonával odlišnou pracovní náplň, která nesouvisí s pozicí předsedy svazku.
Může tajemník obecního úřadu, vedoucí odboru nebo jiný úředník souběžně vykonávat funkci jednatele, případně jinou funkci, v organizaci založené či zřízené obcí? Může jej do této funkce obec vyslat či jmenovat?
Může být člen kontrolního výboru zároveň členem rady obce?
Může se z hlediska odměny kumulovat funkce předsedy výboru a člena zastupitelstva obce?
Je možné, aby starosta obce byl zároveň jednatelem technických služeb obce – tj. společnosti s ručením omezeným, která je obcí vlastněna?
Náleží předsedovi komise rady obce odměna za výkon této funkce?
Může úředník obecního úřadu kandidovat v komunálních volbách? Pomine neslučitelnost funkcí tím, že dojde k jeho volbě do uvolněné funkce člena zastupitelstva (starosta, místostarosta)?
V prvé řadě je třeba uvést, že neslučitelnost nastává a okamžikem zvolení určité osoby členem zastupitelstva obce. Na odstranění případné neslučitelnosti funkcí mají zvolení členové zastupitelstva v podstatě až 3 měsíce po ustavujícím zasedání zastupitelstva.
Zda zvolením do uvolněné funkce neslučitelnost odpadává, či nikoliv, zákon výslovně neupravuje, stejně tak se k tomu nevyjadřují metodiky Ministerstva vnitra.
Zákon neslučitelnost spojuje se dvěma podmínkami, které, aby se o neslučitelnost jednalo, musejí být naplněny současně
- zastupitel je zaměstnancem obce zařazeným do obecního úřadu (eventuálně do pověřeného obecního úřadu, obecního úřadu ORP, krajského úřadu nebo finančního úřadu) a současně
- zastupitel vykonává přímo státní správu vztahující se k působnosti příslušné obce, nebo je zaměstnancem, který byl do své funkce jmenován starostou nebo radou.
Úředník obecního úřadu nejspíše splňuje obě podmínky současně, nemělo by tedy dojít k souběhu výkonu funkce úředníka obecního úřadu a zastupitele v téže obci. Je-li však úředník na ustavující schůzi zastupitelstva zvolen do uvolněné funkce, měla by tím být neslučitelnost odstraněna. Je totiž obecně v rámci výkladů připuštěno, že teoreticky lze odstranit neslučitelnost změnou pracovní náplně z hlediska faktického stavu, tím spíše není dle našeho názoru vyloučeno, aby neslučitelnost byla právě odstraněna uvolněním pro výkon veřejné funkce.
Ve sporných případech však posuzování neslučitelnosti náleží příslušnému zastupitelstvu obce, eventuálně řediteli krajského úřadu.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.