Obec vlastní pozemky, tzv. předzahrádky, což je prostor mezi chodníkem ve vlastnictví obce a hranicí zahrad soukromých osob, na kterých jsou postavené rodinné domy, tyto jsou zatíženy inženýrskými sítěmi, které nejsou majetkem obce. Může obec prodat tyto pozemky bez souhlasu vlastníků těchto inženýrských sítí, nebo vymezení služebnosti?
Který orgán obce, ve které není zřízena rada obce, projednává, schvaluje a podepisuje smlouvu o budoucí smlouvě o zřízení služebnosti inženýrské sítě v případě, že je obec výlučným vlastníkem pozemku, do kterého má být síť kanalizačního řadu uložena?
Může starosta malé obce bez vědomí zastupitelstva dát stavebníkovi předběžný písemný souhlas s tím, aby součást jeho domovní čističky byla umístěna na pozemku obce a pak následně po několika letech požadovat po zastupitelích, aby odhlasovali uzavření smlouvy o zřízení služebnosti mezi obcí a stavebníkem, aby měl stavebník ke svému zařízení přístup a možnost údržby?
Obci byla doručena žádost o uzavření smlouvy o smlouvě budoucí na zřízení věcného břemene (služebnosti – zřízení, umístění a provozování) vodovodu na pozemku ve vlastnictví obce. Kdo za obec schvaluje tuto smlouvu? Musí být před schválením vyvěšen záměr?
Obec bude stavět chodník na cizím pozemku. Tato stavba bude následně ve vlastnictví obce. Je možné zřídit služebnost umístění chodníku, nebo musí být vždy uzavřena smlouva o právu stavby s vlastníkem pozemku?
Občan obce dostal souhlas s napojením vodovodní přípojky na vodovodní řad obce. Přípojka povede mimo jiné i přes pozemek ve vlastnictví obce (vlastníkem přípojky a investorem je občan). Je obec povinna požadovat zřízení věcného břemene na vodovodní přípojku občana, vedoucí přes obecní pozemek?
Pokud v obci nikdy nenastala jakákoliv cizoměnová operace, musí i tak mít členěny syntetické účty na analytické účty podle cizích měn? Pokud ne, jak postupovat v okamžiku směny Korun českých za Euro pro zálohu na zahraniční služební cestu zaměstnance obce?
Kterému orgánu obce náleží rozhodování o zřízení věcných břemen?
Je umožněno policistovi (příslušníku bezpečnostního sboru) kandidovat do obecního zastupitelstva?
Podle současné úpravy neslučitelnost funkcí člena zastupitelstva obce upravuje zákon o volbách do zastupitelstev obcí, přičemž neslučitelnost funkcí člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka bezpečnostního sboru v něm zmiňována není.
V případě příslušníka Policie ČR je ale třeba vycházet i z dalších právních předpisů. Konkrétně se jedná o zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Funkce člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka Policie ČR je slučitelná, a to jak v případě, že by daný příslušník kandidoval jako nezávislý kandidát, resp. kandidoval za sdružení nezávislých kandidátů, tak i v případě, že je kandidátem uvedeným na kandidátní listině politické strany, politického hnutí nebo jejich koalic, pokud je na kandidátní listině uvedeno, že není členem žádné politické strany ani politického hnutí, neboť podle zákona o služebním poměru příslušník nesmí být členem politické strany nebo politického hnutí ani vykonávat činnost v jejich prospěch; volební právo příslušníka tím není dotčeno.
Činnost člena zastupitelstva obce nelze dle našeho názoru jednoznačně považovat za výkon činnosti ve prospěch politické strany nebo hnutí, protože jeho mandát je mandátem reprezentativním a podle zákona o obcích vykonává člen zastupitelstva obce svůj mandát osobně a v souladu se svým slibem a není přitom vázán žádnými příkazy. Samotný fakt, že příslušník bezpečnostního sboru byl zvolen (popř. kandiduje) do zastupitelstva obce na kandidátní listině určité politické strany nebo hnutí, neznamená automaticky, že bude vykonávat činnost v jejich prospěch.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.