Který orgán obce schvaluje uzavření smlouvy, kterou se zřizuje věcné břemeno (služebnost)?
Služebnost
Obec vlastní čistírnu odpadních vod, avšak pozemky, které ji těsně obklopují, nejsou ve vlastnictví obce, tudíž k ní není zajištěn přístup. Jak má obec postupovat, aby byl tento přístup zajištěn?
Je platný dodatek ke smlouvě o smlouvě budoucí o zřízení věcného břemene, (mění se průběh vedení kanalizace), pokud byl tento dodatek podepsán starostou a vlastníkem nemovitosti, ale nebyl předložen ke schválení zastupitelstvu?
Kolik je obec oprávněna určit si cenu věcného břemene (služebnosti) za uložení inženýrské sítě do obecního pozemku? Může obec tuto částku určit ze své vlastní vůle? Nebo obec musí mít znalecký posudek? A pokud obec určí cenu, který je pro investory neakceptovatelná, mohou se investoři nějak bránit? A co role tzv. veřejného zájmu (tj. případy energetické soustavy či datových sítí)?
Který orgán obce rozhoduje o zřízení služebnosti? Musí obec zřizovat služebnost i v případě, že je žádána jako stavební úřad o povolení stavby přípojky apod.?
Lze zřídit na jednom pozemku více služebností inženýrských sítí? Mohou se tyto služebnosti překrývat?
Lze zřídit služebnost k lesnímu pozemku? Katastrální úřad nám služebnost k lesnímu pozemku nezapsal.
Může vykonávat příslušník hasičského záchranného sboru funkci obecního zastupitele a kandidovat jako nezávislý kandidát na kandidátce politické strany s odkazem na § 47 odst. 1 služebního zákona č. 361/2003 Sb.?
Neslučitelnost funkce člena zastupitelstva obce upravuje zákon o volbách do zastupitelstev obcí, přičemž neslučitelnost funkce člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka bezpečnostního sboru v něm stanovena není. V případě příslušníka Hasičského záchranného sboru České republiky je ale třeba vycházet i z dalších právních předpisů. Konkrétně se jedná o zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.
Funkce člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka Hasičského záchranného sboru České republiky je slučitelná, a to jak v případě, že by příslušník Hasičského záchranného sboru České republiky kandidoval jako nezávislý kandidát, resp. kandidoval za sdružení nezávislých kandidátů, tak i v případě, že je kandidátem uvedeným na kandidátní listině politické strany, politického hnutí nebo jejich koalic, pokud je na kandidátní listině uvedeno, že není členem žádné politické strany ani politického hnutí, neboť podle § 47 odst. 1 zákona o služebním poměru příslušník nesmí být členem politické strany nebo politického hnutí ani vykonávat činnost v jejich prospěch; volební právo příslušníka tím není dotčeno.
Činnost člena zastupitelstva obce nelze dle našeho názoru jednoznačně považovat za výkon činnosti ve prospěch politické strany nebo hnutí, protože jeho mandát je mandátem reprezentativním a podle zákona o obcích vykonává člen zastupitelstva obce svůj mandát osobně a v souladu se svým slibem (který mluví jen o věrnosti republice a respektování zájmů obce a jejich občanů) a není přitom vázán žádnými příkazy. Samotný fakt, že příslušník bezpečnostního sboru byl zvolen (popř. kandiduje) do zastupitelstva obce za určitou politickou stranu nebo hnutí, neznamená automaticky, že bude vykonávat činnost v jejich prospěch.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.