- 283/2005 Sb., ve věci návrhu na zrušení zákona, kterým se mění z. o střetu zájmů
- 238/1992 Sb., zákon o střetu zájmů
- 97/2005 Sb., setrvání PSP ČR na zákonu o změně zákona o střetu zájmů
- 15/2002 Sb., změna zákona o střetu zájmu a některých dalších zákonů
- 96/2005 Sb., změna zákona o střetu zájmů
Může ředitelka mateřské školy zřizované obcí vykonávat funkci místostarostky této obce?
Vykonávám funkci neuvolněného starosty obce a současně pracuji ve státní správě. Mohou funkci zastupitele a starosty vykonávat i nadále? Vztahuje se na tuto problematiku zákon o státní službě?
Může být zvolena do funkce neuvolněného místostarosty ředitelka základní školy, která je právnickou osobou zřízenou obcí?
Může dojít ke střetu zájmů v případě, kdy se stane starostou obce otec účetní, která je zaměstnankyní obce?
Jeden ze zaměstnanců našeho úřadu získal mandát člena zastupitelstva města a nyní se uchází o členství v radě města. Zaměstnanec není úředníkem, pracuje jako IT technik. Je jeho členství v radě města možné?
Je výkon práce vedoucího příslušníka bezpečnostního sboru 1. a 2.úrovně v přímém rozporu s výkonem funkce uvolněného zastupitele, místostarosty nebo starosty?
Může být zastupitel obce současně zaměstnancem obce (např. ve funkci investičního referenta – povolování staveb, rozhodování o povolení ke kácení stromů, apod.)?
Může vedoucí kanceláře starosty (zaměstnanec obecního úřadu), který nemá žádné odbory, zastávat funkci neuvolněného člena zastupitelstva téže obce?
Může ve volbách do obecního zastupitelstva kandidovat zaměstnanec obce – účetní?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena v ustanovení § 5 odst. 2 a 3 zákona o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou mj. vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je teoreticky možné, aby nový člen zastupitelstva obce vykonával i nadále funkci účetního a např. i administrativního pracovníka obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního a administrativního pracovníka obce nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele, pokud by nebyl neslučitelný stav do 3 měsíců po ustavujícím zasedání zastupitelstva odstraněn. K posouzení, zda pracovní náplň spočívá ve výkonu státní správy, je podle našeho názoru nutné vycházet primárně z obsahu uzavřené pracovní smlouvy.
Lze tedy shrnout, že účetní a v zásadě kterýkoliv zaměstnanec obce ve volbách do zastupitelstva obce kandidovat může, případná neslučitelnost by se řešila po zvolení. Ohledně (ne)slučitelnosti platí, že funkce zastupitele obce je neslučitelná s funkcí, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, přičemž podmínkou je, že se musí jednat přímo o výkon státní správy vztahující se k územní působnosti příslušné obce (nebo rovněž o zaměstnance jmenovaného starostou či radou obce atd.).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.