- 283/2005 Sb., ve věci návrhu na zrušení zákona, kterým se mění z. o střetu zájmů
- 238/1992 Sb., zákon o střetu zájmů
- AD17/2006, slučitelnost jiných činností a právní praxe advokát. koncipienta
- 97/2005 Sb., setrvání PSP ČR na zákonu o změně zákona o střetu zájmů
- 470/2022 Sb., postup pro určení výše podpor a zpětné výplaty podpor podle zákona o podporovaných zdrojích energie
Může úředník obecního úřadu kandidovat v komunálních volbách? Pomine neslučitelnost funkcí tím, že dojde k jeho volbě do uvolněné funkce člena zastupitelstva (starosta, místostarosta)?
V prvé řadě je třeba uvést, že neslučitelnost nastává a okamžikem zvolení určité osoby členem zastupitelstva obce. Na odstranění případné neslučitelnosti funkcí mají zvolení členové zastupitelstva v podstatě až 3 měsíce po ustavujícím zasedání zastupitelstva.
Zda zvolením do uvolněné funkce neslučitelnost odpadává, či nikoliv, zákon výslovně neupravuje, stejně tak se k tomu nevyjadřují metodiky Ministerstva vnitra.
Zákon neslučitelnost spojuje se dvěma podmínkami, které, aby se o neslučitelnost jednalo, musejí být naplněny současně
- zastupitel je zaměstnancem obce zařazeným do obecního úřadu (eventuálně do pověřeného obecního úřadu, obecního úřadu ORP, krajského úřadu nebo finančního úřadu) a současně
- zastupitel vykonává přímo státní správu vztahující se k působnosti příslušné obce, nebo je zaměstnancem, který byl do své funkce jmenován starostou nebo radou.
Úředník obecního úřadu nejspíše splňuje obě podmínky současně, nemělo by tedy dojít k souběhu výkonu funkce úředníka obecního úřadu a zastupitele v téže obci. Je-li však úředník na ustavující schůzi zastupitelstva zvolen do uvolněné funkce, měla by tím být neslučitelnost odstraněna. Je totiž obecně v rámci výkladů připuštěno, že teoreticky lze odstranit neslučitelnost změnou pracovní náplně z hlediska faktického stavu, tím spíše není dle našeho názoru vyloučeno, aby neslučitelnost byla právě odstraněna uvolněním pro výkon veřejné funkce.
Ve sporných případech však posuzování neslučitelnosti náleží příslušnému zastupitelstvu obce, eventuálně řediteli krajského úřadu.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Do funkce neuvolněného místostarosty by měl být zvolen občan, který žije s pracovnicí obecního úřadu ve společné domácnosti. Nepůjde o neslučitelnost?
Jde o neslučitelnost funkcí, pokud bude starosta/místostarosta vykonávat zároveň funkci účetního obce? Je rozdíl v tom, zda se jedná o uvolněného nebo neuvolněného zastupitele?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce (včetně starosty či místostarosty) je upravena především v ustanovení § 5 zákona o volbách do zastupitelstev obcí podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je možné, aby neuvolněný místostarosta vykonával funkci účetního obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 odst. 3 písm. c) zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele.
Situace, kdy by funkce účetního (nevykonávající státní správu) byla vykonávána uvolněným zastupitelem je podle mnohých názorů problematická a obecně se spíše nedoporučuje. U uvolněných zastupitelů obce se předpokládá, že svoji funkci vykonávají plnohodnotně v rozsahu odpovídajícímu běžnému zaměstnání, za což jim také přísluší tabulkově stanovená odměna. V situaci, kdy by uvolněný zastupitel svůj čas dělil mezi výkon funkce uvolněného zastupitele a výkon funkce účetní v pracovním poměru (byť např. na zkrácený úvazek) se nabízí úvaha, zda nedochází k rozporu se samotnou podstatou uvolněnosti zastupitele. Podle našeho názoru takovou praxi, i s ohledem na právo uvolněných zastupitelů podnikat, připustit však lze. Nicméně je na zvážení, zda takový krok je v souladu s politickou odpovědností daného zastupitele či celého zastupitelstva, jakožto orgánu, který o uvolnění rozhoduje, vůbec.
K funkci účetního ještě dodáváme, že dle zákona o obcích nemůže být osoba, která zabezpečuje rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu, členem finančního nebo kontrolního výboru, a zároveň platí, že ke vzniku pracovněprávního vztahu mezi členem zastupitelstva a obcí je nezbytné schválení zastupitelstvem obce.
Vyloučit též nelze možnost, že by funkci účetního vykonával jako osoba samostatně výdělečně činná.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Je funkce vedoucí odboru správy majetku a investic na městském úřadě obce s rozšířenou působností neslučitelná s funkcí starosty obce, kde obec s rozšířenou působností vykonává státní správu?
Vedoucí stavebního úřadu byl zvolen uvolněným starostou. Musí podat výpověď z důvodu neslučitelnosti funkcí a střetu zájmů?
Výkon funkce starosty je dle zákoníku práce výkonem veřejné funkce. Výkon veřejné funkce je překážkou v práci na straně zaměstnance. Zaměstnavatel je v takovém případě povinen poskytnout zaměstnanci pracovní volno v rozsahu výkonu veřejné funkce. Zaměstnavatel tedy není oprávněn požadovat po zaměstnanci, aby podal výpověď z pracovního poměru z důvodu, že byl zvolen do veřejné funkce. Jelikož se jedná o starostu, který je pro výkon funkce z pracovního poměru uvolněn, nebude po dobu trvání výkonu funkce vykonávat práce pro zaměstnavatele. Není tedy možné, aby se jednalo o neslučitelnost funkcí.
Dle zákoníku práce rovněž platí, že má-li zaměstnanec zájem po skončení výkonu veřejné funkce nastoupit na své původní pracovní místo, je zaměstnavatel povinen zařadit jej na jeho původní práci a pracoviště. Až v případě, že to není možné proto, že původní práce odpadla nebo pracoviště bylo zrušeno, je zaměstnavatel povinen zařadit zaměstnance podle jeho pracovní smlouvy.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
V městském multifunkční centru vzniklo nové pracovní místo – vedoucí kulturního domu. Nejedná se o příspěvkovou organizaci, nový zaměstnanec bude zaměstnancem města, zřejmě jmenovaný vedoucí radou města. O toto místo se uchází ve výběrovém řízení také současný zastupitel, předseda komise kultury. Bude se v tomto případě jednat o neslučitelnost funkcí a musí být na toto místo jmenován radou města?
Je výkon práce vedoucího příslušníka bezpečnostního sboru 1. a 2.úrovně v přímém rozporu s výkonem funkce uvolněného zastupitele, místostarosty nebo starosty?
Může kandidovat do obecního zastupitelstva vedoucí odboru příslušného krajského úřadu?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena především v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého funkce člena zastupitelstva obce, je neslučitelná s funkcí vykonávanou zaměstnancem zařazeným do pověřeného obecního úřadu nebo krajského nebo finančního úřadu. Funkce člena zastupitelstva obce je neslučitelná pouze za podmínky, že zaměstnanec vykonává přímo státní správu vztahující se k územní působnosti příslušné obce.
Jelikož vedoucí odboru příslušného krajského úřadu obci zcela určitě splňuje výše uvedenou podmínku (domníváme se, že s ohledem na pozici na daného odboru půjde o státní správu týkající se konkrétní obce), byla by jeho funkce zastupitele s činností na krajském úřadě neslučitelná.
Kandidatuře to však nebrání.
Podle zákona o volbách do zastupitelstev obcí totiž platí, že v případě neslučitelnosti funkcí, která nastane dnem zvolení členem zastupitelstva obce, nevysloví příslušné zastupitelstvo zánik mandátu na ustavujícím zasedání, ale umožní takto zvolenému členu zastupitelstva obce, aby do 3 dnů po ustavujícím zasedání učinil právní úkon směřující ke skončení pracovního poměru. Pokud člen zastupitelstva obce nepředloží do 3 měsíců po ustavujícím zasedání příslušnému starostovi nebo primátorovi doklad o tom, že důvod neslučitelnosti funkcí pominul, vysloví zánik mandátu zastupitelstvo obce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.