Do jaké míry lze v jednacím řádu zastupitelstva usměrňovat realizaci práv člena zastupitelstva obce?
Má zastupitel územního samosprávního celku právo na zveřejnění příspěvku v periodickém tisku územního samosprávního celku? V jaké lhůtě musí být příspěvek uveřejněn?
Vydávání periodického tisku samosprávního celku spadá do režimu zákona o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku (tiskový zákon). Podle ustanovení § 3 písm. g) tiskového zákona se periodickým tiskem územního samosprávního celku (dále jen ÚSC) rozumí tisk, jehož vydavatelem je obec, kraj nebo hlavní město Praha, nebo jeho městská část, nebo právnická osoba zřízená či založená ÚSC či společně více ÚSC, nebo právnickou osobou, kterou ÚSC sám, nebo s dalšími ovládá. Dále tisk, kterého vydání a šíření zajišťuje jiný vydavatel na základě smlouvy s ÚSC.
Vydavatel takového periodického tisku je povinen poskytnout objektivní a vyvážené informace o ÚSC a poskytnout přiměřený prostor pro uveřejnění sdělení vyjadřující názory členů zastupitelstva. Podle § 11a má vydavatel povinnost uveřejnit sdělení ve lhůtě 3 měsíců ode dne doručení sdělení vydavateli. V případě nedodržení této lhůty vzniká jakási „sankční“ povinnost vydavatele v podobě práva zastupitele na doplňující informaci, která je pojistkou zastupitele pro případ, že mu vydavatel neposkytne dostatečný prostor k uveřejnění původního sdělení. Pro případ, že vydavatel odmítne uveřejnit doplňující informaci, může zastupitel svá práva uplatnit soudní cestou.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Obec je vydavatel obecního tisku. Může redakční rada články zastupitelů upravovat, krátit či neotisknout a nedochází tímto k porušování zákona a práv zastupitele obce?
Má zastupitel právo nahlížet do obchodních smluv společnosti, kterou zřídila obec?
Právo zastupitele na informace o všech věcech, které náleží do působnosti obce, je upraveno v ustanovení § 83 zákona o obcích. Vztahuje se nejen na zaměstnance obecního úřadu, ale i na právnické osoby, které obec zřídila. Podle nálezu Ústavního soudu I. ÚS 260/06 lze dokonce právnické osoby zřízené obcí někdy považovat za veřejné instituce, tedy musejí poskytovat informace každému občanovi. Zatímco však poskytování informací občanům je omezeno jen na některé právnické osoby, může být zpoplatněno a omezeno např. obchodním tajemstvím, právo zastupitele na informace se vztahuje na všechny právnické osoby, je bezplatné a omezené je pouze tím, aby předmětná informace souvisela s výkonem funkce zastupitele (což se vykládá široce – zastupitel má nepochybně vůči obecním právnickým osobám kontrolní funkce).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Má zastupitel právo žádat zasílání zápisů ze schůzí rady obce do budoucna?
Má zastupitel právo požadovat předložení všech uzavřených smluv, včetně jejich dodatků, které obec uzavřela s dodavateli v rámci výběrových řízení?
Má zastupitel právo nahlížet do oznámení o přestupku spáchaného na území obce, kde jsou veškeré informace o napadených vč. lékařského nálezu?
Právo zastupitele na informace je stanoveno v § 82 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů: „Člen zastupitelstva obce má při výkonu své funkce právo ... c) požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce; informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů." Rozhodující tedy je, jestli informace souvisí s výkonem funkce zastupitele. Podle našeho názoru oznámení o přestupku nikoliv. Přestupkové řízení je totiž výkonem přenesené působnosti (státní správy), nikoliv samosprávy. Kromě toho se jedná o „živé“ správní řízení, navíc řízení, kde je ukládán trest. Převáží zde tedy zásady neveřejnosti a mlčenlivosti správního řízení. Tím spíše, pokud materiály obsahují citlivé informace týkající se zdravotního stavu a osobních záležitostí lidí, stejně jako např. jméno oznamovatele přestupku. Tyto informace jsou zákonem chráněny a zastupiteli je lze zpřístupnit jen za zcela výjimečných okolností, pokud by prokázal, že je naléhavě potřebuje pro výkon své funkce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.