Pokud obec pronajímala pozemky občanskému sdružení, které po nabytí účinnosti nového občanského zákoníku transformovalo na obecně prospěšnou společnost (nicméně původní občanské sdružení stále existuje), je nutné v takovém případě zveřejňovat záměr pronájmu a následně schvalovat pronájem radou?
Obec obdržela od občanského sdružení žádost o informování o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny. Musí obec tyto informace poskytovat?
Může účastník řízení zveřejnit (např. na youtube) záznam z ústního jednání, kde je nahrán dotyčný úředník? Řešíme tu případ, kdy si jedna osoba nahrávala naši úřednici, která řeší sociálně právní ochranu dětí a sociální případy. Tuto nahrávku následně zveřejnila na serveru youtube. Dotyčné úřednici se toto samozřejmě nelíbí a nechce být nikde zveřejněna.Dotaz je tedy ten, jestli je možno tyto nahrávky zveřejňovat (vím, že samotná nahrávka pořízena být může).V případě, že nelze zveřejňovat tyto nahrávky, tak jakým způsobem se lze bránit?Druhý můj dotaz se týká stavebního řízení. Ve stavebních řízeních se mohou v určitých otázkách přihlašovat občanská sdružení (dnes spolky), která mají za cíl chránit životní prostředí.Tyto spolky se musí úřadu nějakým způsobem prokázat a přihlásit se. Ptám se, jakým způsobem se tyto spolky musí přihlásit a prokázat se.?
Místní podnikatel požaduje rekonstrukci části místní komunikace s tím, že polovinu nákladů uhradí. Máme tento vzniklý vztah ošetřit darovací smlouvou nebo smlouvou o sdružení finančních prostředků se závazkem podnikatele, že komunikace zůstane ve vlastnictví obce?
Je pro účastenství spolku podle zákona o ochraně přírody a krajiny relevantní obsah sbírky listin ve spolkovém rejstříku, pokud zde chybí zakladatelské právní jednání? Pokud nedošlo k transformaci občanského sdružení na spolek, je takový subjekt bez dalšího vyloučen z práva účastenství podle zákona o ochraně přírody a krajiny?
V obci působí dvě organizace sdružení dobrovolných hasičů. Jedno z nich požádalo, zda by mohlo mít formálně sídlo na adrese obecního úřadu, protože je po nich vyžadováno z důvodu zápisu do spolkového rejstříku, aby měli sídlo u právnické osoby, u fyzické osoby už to prý nejde. Nyní ale se stejným požadavkem přišla i druhá organizace. Mají ústřední orgány SDH ČMS ve svém požadavku registrovat sídlo svých organizací na adrese obecního úřadu (nebo hasičské zbrojnice, která je rovněž v majetku obce) nějakou právní oporu – vychází to z z občanského zákoníku? Nebo si jen ulehčují situaci a my jim nemusíme vyhovět?
Jaký je v současné době procesní postup pro založení kandidátky nezávislých anebo sdružení kandidátů nezávislých (jaký minimální počet podpisů pro podporu kandidátů bude zapotřebí, do kdy nejpozději musí být kandidátka složena a komu nejpozději musí být odevzdána k zaevidování apod.)?
Zákon o volbách do zastupitelstev obcí zmíněnou problematiku upravuje tak, že kandidující subjekty jsou tzv. volební strany, které jsou oprávněny do voleb kandidovat. Volební stranou mohou být registrované politické strany a politická hnutí, jejichž činnost nebyla pozastavena a jejich koalice, nezávislí kandidáti, sdružení nezávislých kandidátů nebo sdružení politických stran nebo politických hnutí a nezávislých kandidátů. Znamená to tedy, že je možné mimo jiné do voleb kandidovat jako nezávislý kandidát sám (1 kandidát = 1 kandidátní listina), nebo společně s dalšími nezávislými kandidáty (více nezávislých kandidátů = 1 kandidátní listina). Sdružení nezávislých kandidátů je neformálním uskupením, nikde neregistrovaným, utvořených jen pro volby, ve kterých kandiduje.
Na podporu kandidatury sdružení nezávislých kandidátů a stejně tak nezávislého kandidáta zákon vyžaduje podle předložení petice voličů. Kolik je třeba podpisů voličů, je stanoveno v příloze zákona. Potřebný počet podpisů voličů je stanoven ve vztahu k počtu obyvatel obce k 1. lednu toho roku, v němž se konají volby. Potřebný počet podpisů na peticích uveřejní registrační úřad na úřední desce nejpozději 85 dnů přede dnem voleb. Kandidátní listiny se podávají nejpozději do 16.00 hodin 66 dnů přede dnem voleb registračnímu úřadu, kterým je pro účely tohoto zákona obecní úřad v obcích, kde jsou zřízeny alespoň 2 odbory; pro ostatní obce je registračním úřadem pověřený obecní úřad.
Komplexní informace o volbách do zastupitelstev obcí naleznete na stránkách Poradny pro obce v sekci Komunální volby 2022.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.