Jak postupovat v případě, že se od jednoho subjektu sejde více žádostí o dotaci jednotlivě do zákonného limitu, ale v souhrnu dotace pro subjekt tento limit překročí? Je podstatné, že u každé žádosti jde vždy o jiný účel poskytnutí dotace, nebo se tyto příspěvky sečtou bez ohledu na jejich účel?
Člen zastupitelstva žádá o poskytnutí finančního daru na pořádání kulturní akce. Obec by mu ráda vyhověla. Jak může obec postupovat?
Je možné, aby člen výboru rezignoval zpětně?
Je nějaký rozdíl mezi dotací a příspěvkem na činnost? Rada města doposud poskytovala příspěvek na činnost místním organizacím obvykle ve výši cca 5.000 Kč, řádově v desítkách případů ročně. Jedná se o dotaci a s ní spojené povinnosti vyplývající ze zákona č. 250/2000 Sb. Je nutné dodržovat proceduru stanovenou zmíněnou novelou i pro tyto bagatelní částky, v případě, že se jedná o příspěvek na činnost?
Obec chce poskytnout finanční příspěvek místnímu sboru dobrovolných hasičů. Musí se jednat o dotaci? A jak má být taková žádost formulována?
Město prodalo bytovou jednotku s výhradou zpětné koupě, která je zapsána v katastru nemovitostí jako právo věcné. Kupující požádal město o souhlas se zřízením zástavního práva, zákazu zcizení a zákazu zatížení pro bankovní ústav. Nedojde tím k zániku či omezení výhrady zpětné koupě pro město v případě, že by byla zástava bankou realizována pro neplnění podmínek vlastníka?
Je možné v souvislosti s válkou na Ukrajině poskytovat dary, nebo je nezbytné finanční příspěvky poskytovat jako dotace?
Zákon neomezuje (kromě schvalování zastupitelstvem od určité výše) poskytování finančních příspěvků v tom, zda má jít o dary či dotace. Lze se setkat s názory, že obce by měly upřednostňovat formu dotace, avšak zákon takový požadavek výslovně nestanovuje, tudíž poskytování darů není vyloučeno.
Je-li finanční příspěvek poskytován neziskovým organizacím, je dle našeho názoru forma daru, která je z povahy věci méně administrativně náročná, vhodnější – již z podstaty fungování neziskové organizace plyne účel, na jaký budou prostředky využity. Totéž podle našeho názoru platí i v případě poskytování příspěvku fyzickým osobám v této souvislosti.
Pokud má obec v případě poskytování finančních prostředků zájem kontrolovat, jakým způsobem budou finanční prostředky konkrétně využity, lze využít formu dotace, kdy zákon mj. stanovuje povinnost vyúčtování dotace. Nelze však ani vyloučit uzavření darovací smlouvy, kde obec jako dárce ve smlouvě stanoví účel, ke kterému mají být poskytnuté peníze použity a způsob, jak bude uvedené kontrolováno.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.