- 133/1947 Ú.l.I, Směrnice pro národní správce průmyslových a živnostenských podniků
Obec provedla opravu kapličky, která se v té době nacházela na jejím pozemku, avšak nebyla zapsána jako stavba. Nyní kaplička stále není jako stavba zapsána, avšak stojí na pozemku jiného vlastníka. Ten nehodlá kapličku opravit, avšak nic nenamítá, provedla-li by opravu obec. Obec však nemůže investovat do stavby, která neexistuje a kdy není obec ani pozemek. Jakým způsobem lze tuto stavbu legalizovat?
Může obec přijmout do svého vlastnictví darem podíl na nemovitosti, jestliže podíl druhého spoluvlastníka je zatížen exekucí?
Může obec koupit lukrativní pozemek za cenu vyšší, než je cena obvyklá?
Je v souladu s péčí řádného hospodáře, pokud bude obec provozovat pohostinství? Je možné, aby provozování restaurace obcí bylo i přes nejlepší snahu neziskové?
Může obec bezúplatně dvakrát do roka posekat soukromý pozemek starého občana obce, který je sám a 80 % svého majetku odkázal v závěti sepsané u notáře obci?
Občané dlouhodobě využívají bezplatně pozemky ve vlastnictví obce, které leží v těsné blízkosti jejich domů. Obec se rozhodla tyto pozemky prodat za cenu mnohonásobně nižší, než jaká je dle znaleckého posudku, z důvodu narovnání dlouhodobě neřešeného majetkoprávního stavu a z důvodu, že tyto pozemky nemají pro obec jiné možné využití. Není nízká cena, která neodpovídá znaleckému posudku, napadnutelná?
Obec kompletně rekonstruovala autobusovou zastávku. Odborníkem stanovená cena zastávky měla být kolem 220 000 Kč s DPH. Aby byla obec hospodárná, oslovila tři místní řemeslníky, aby zastávku nacenili a získala od nich tři nabídky s podpisem a razítkem firmy. Celková cena výherce byla 197 000 Kč s DPH. Na zasedání zastupitelstva obce byla obec napadena, že nejednala dle zákona o zadávání veřejných zakázek, jelikož nemáme jak prokázat oslovení dodavatelů.
Co by musel zastupitel obce způsobit nebo porušit, aby byl brán k odpovědnosti podle ustanovení § 159 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, nebo aby se na něj toto ustanovení vztahovalo?
Jakýkoliv člen zastupitelstva bude odpovědný za škodu, kterou způsobí obci úmyslným či nedbalostním porušením povinnosti. Platí, že členové zastupitelstva jsou povinni jednat hospodárně (tzn. v zájmu obce) jednak dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (ustanovení § 38), a jednak též v obecné rovině podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, přičemž je třeba zdůraznit, že každý člen zastupitelstva jednotlivě je ze své funkce odpovědný jak v rovině civilněprávní (tj. zejména problematika odpovědnosti za škodu), tak v případě velkých pochybení v rovině trestněprávní.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.