Obecní úřad jakožto příslušný silniční správní úřad obdržel žádost o povolení zvláštního užívání místní komunikace za účelem provádění stavebních prací (výkopu) a uložení inženýrských sítí. Rada obce udělila souhlas. Podle výkresu zamýšlených výkopových prací by měl být výkopovými pracemi dotčen i sjezd z místní komunikace na sousední nemovitost. Měl být tento vlastník účastníkem řízení o povolení zvláštního užívání místní komunikace?
Na území obce dochází k výběru místního poplatku za užívání veřejného prostranství. Tato skutečnost nebrání tomu, aby obec současně žádala nájemné za užívání téhož pozemku, je-li ve vlastnictví obce. Je však obec povinna takovýto pozemek dát do užívání formou nájmu či výpůjčky, tzn. dodržet postup daný § 39 z. č. 128/2000 Sb., o obcích? Anebo je pro zábor veřejného prostranství (i dlouhodobého – např. pro umístění lešení stavby) dostačující jednostranný souhlas obce – vlastníka nemovitosti s užitím této nemovitosti? A liší se v tomto směru postup obce jako vlastníka pozemku v případě záboru veřejné zeleně oproti zvláštnímu užívání místní komunikace (kde je vyžadován souhlas vlastníka komunikace dle § 25 z. č. 13/1997 Sb. nikoliv souhlas vlastníka pozemku….)?
Část místní komunikace leží na pozemku, který není ve vlastnictví obce, přičemž vlastník tohoto pozemku udělal na místní komunikaci skládku dřeva. Jak má obec postupovat?
Musí obec koupit pozemky pod místní komunikací do svého vlastnictví?
Obec využívá místní komunikaci ležící na pozemku, který však není ve vlastnictví obce. Obec většinu pozemků odkoupila, někteří vlastníci však s prodejem nesouhlasí. Mají tito vlastníci nárok požadovat po obci nájem za užívání jejich pozemku?
Jakým způsobem by měl obecní úřad reagovat na podání nazvané jako žádost o povolení zvláštního užívání místní komunikace - chodníku v souvislosti se zamýšlenou výstavbou kanalizační a vodovodní přípojky? Obecnímu úřadu je žádost adresována jakožto silničnímu správnímu úřadu, stavbou však má být dotčen chodník v majetku obce, nikoliv místní komunikace. Je na místě takové podání vyřizovat v souladu se zákonem o pozemních komunikacích?
Musí si obec nechat zpracovat pasport místních komunikací?
Vlastník dálnice, silnice nebo místní komunikace má povinnost vést evidenci jím vlastněných pozemních komunikací, přičemž základní evidencí je pasport. Jeho rozsah a způsob vedení stanoví vlastník (v případě místních komunikací obec). Nejmenší rozsah evidence místních komunikací zahrnuje délku místních komunikací I. až III. třídy v km, počet a celkovou délku mostů na nich v km a objem finančních prostředků vynaložených na jejich výstavbu a zvlášť na jejich údržbu.
Pasport by tedy obec vést měla, ale pro případ porušení této povinnosti není stanovena žádná sankce. Absence pasportu může přinášet problémy především v praxi, kdy pasport jakožto ucelený dokument může sloužit jako podklad pro různá stavební řízení, povolování zvláštního užívání komunikací, majetkoprávní vypořádání, plánování oprav a údržby, ale také jako jeden z podkladů pro tvorbu územních plánů.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.