- 210/2005 Sb., ve věci návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky města Prostějova
- 293/2011 Sb., ve věci návrhu na zrušení vyhlášky města Františkovy Lázně
- 20/2008 Sb., ve věci návrhu na zrušení části obecně záv. vyhlášky města Jirkova
- 216/1999 Sb., ve věci návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky města Šumperku
- 202/2011 Sb., ve věci návrhu na zrušení části vyhlášky města Chrastavy
V obci, která vykonává přenesenou působnost v základním rozsahu, je umístěn stacionární (úsekový) radar na měření rychlosti. Na výkon městské policie máme uzavřenu veřejnosprávní smlouvu. Rádi bychom veškerou agendu s měřením rychlosti související spravovali sami. Co je za potřebí a jakým způsobem postupovat, abychom zřídili obecní policii a odbor na spravování výběru pokut z úsekového měřiče rychlosti?
Výjimka z nočního klidu se vztahuje pouze na konkrétní akci?
Občané si stěžují, že jsou obtěžováni nepřiměřeným hlukem z místní továrny zejména v nočních hodinách v horkém letním období, kdy mají ve svých nemovitostech otevřená okna. Otevřená okna mají zároveň pracovníci nočních směn, kteří jsou také sužováni velkým teplem od pracovních strojů i z venkovních prostor. Jak může obec svým občanům pomoci?
Může obec ve zdaňovacím období roku 2025 stanovit místní koeficient pro celé území obce a vedle něho i místní koeficient pro konkrétně vymezené nemovitosti? Jakým způsobem má obec postupovat?
Ano, i takový způsob bude souladný s právní úpravou. Zákon o dani z nemovitých věcí od 1. 1. 2025 vymezuje celkem 5 možností, kterými obec bude moci stanovit místní koeficient.
Prostřednictvím obecně závazné vyhlášky bude obec oprávněna stanovit místní koeficient pro
[a] obec;
[b] jednotlivé katastrální území;
[c] jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část;
[d] jednotlivou skupinu nemovitých věcí.
Naopak prostřednictvím opatření obecné povahy bude obec oprávněna stanovit místní koeficient pro konkrétně vymezené nemovité věci.
Zákon o dani z nemovitých věcí pak od 1. 1. 2025 vymezuje i vzájemné vztahy mezi jednotlivými možnostmi stanovení místního koeficientu (resp. jednotlivými místními koeficienty). Zjednodušeně můžeme tvrdit, že nejspeciálnějším je místní koeficient stanovený pro konkrétní nemovitosti, přičemž bude-li se na tyto nemovité věci vztahovat i jiný místní koeficient, použije se pro tyto nemovité věci pouze místní koeficient pro vymezené nemovité věci, tj. místní koeficient pro vymezené nemovité věci vylučuje aplikaci jiných místních koeficientů na tyto vymezené nemovitosti. Naproti tomu místní koeficient stanovený pro celé území obce bude považován za základní místní koeficient, jehož použití bude vyloučeno existencí jiného místního koeficientu. Příkladem lze uvést, že bude-li stanoven místní koeficient pro celé území obce a místní koeficient pro jednotlivé katastrální území, použije se pro nemovité věci nacházející se na tomto katastrálním území právě místní koeficient váznoucí se k tomuto katastrálnímu území, a nikoliv místní koeficient stanovený pro území obce.
Aplikace místního koeficientu stanoveného pro jednotlivé katastrální území bude zase vyloučena existencí místního koeficientu stanoveného pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, tedy bude-li se na nemovitou věc vztahovat místní koeficient pro jednotlivé katastrální území a místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, použije se místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část.
Dále je v zákoně stanoveno, že pokud se na nemovitou věc vztahuje vedle místního koeficientu pro jednotlivou skupinu nemovitých věcí také místní koeficient pro jednotlivé katastrální území, použije se vyšší z nich. Obdobně pak bude platit, že pokud se na nemovitou věc bude vztahovat vedle místního koeficientu pro jednotlivou skupinu nemovitých věcí také místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, použije se vyšší z nich (nestanoví-li obec v obecně závazné vyhlášce jinak).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Jaké má obec možnosti při stanovení místního koeficientu s ohledem na změny provedené přijetím konsolidačního balíčku?
Zákon o dani z nemovitých věcí od 1. 1. 2025 vymezuje celkem 5 možností, kterými obec bude moci stanovit místní koeficient. Konkrétně lze uvést, že prostřednictvím obecně závazné vyhlášky bude obec oprávněna stanovit místní koeficient pro:
[a] obec;
[b] jednotlivé katastrální území;
[c] jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část;
[d] jednotlivou skupinu nemovitých věcí.
Naopak prostřednictvím opatření obecné povahy bude obec oprávněna stanovit místní koeficient pro konkrétně vymezené nemovité věci.
Zákon o dani z nemovitých věcí pak od 1. 1. 2025 vymezuje i vzájemné vztahy mezi jednotlivými možnostmi stanovení místního koeficientu. Zjednodušeně můžeme tvrdit, že nejspeciálnějším je místní koeficient stanovený pro konkrétní nemovitosti, přičemž bude-li se na tyto nemovité věci vztahovat i jiný místní koeficient, použije se pro tyto nemovité věci pouze místní koeficient pro vymezené nemovité věci, tj. místní koeficient pro vymezené nemovité věci vylučuje aplikaci jiných místních koeficientů na tyto vymezené nemovitosti. Naproti tomu místní koeficient stanovený pro celé území obce bude považován za základní místní koeficient, jehož použití bude vyloučeno existencí jiného místního koeficientu. Příkladem lze uvést, že bude-li stanoven místní koeficient pro celé území obce a místní koeficient pro jednotlivé katastrální území, použije se pro nemovité věci nacházející se na tomto katastrálním území právě místní koeficient váznoucí se k tomuto katastrálnímu území, a nikoliv místní koeficient stanovený pro území obce.
Aplikace místního koeficientu stanoveného pro jednotlivé katastrální území bude zase vyloučena existencí místního koeficientu stanoveného pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, tedy bude-li se na nemovitou věc vztahovat místní koeficient pro jednotlivé katastrální území a místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, použije se místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část.
Dále je v zákoně stanoveno, že pokud se na nemovitou věc vztahuje vedle místního koeficientu pro jednotlivou skupinu nemovitých věcí také místní koeficient pro jednotlivé katastrální území, použije se vyšší z nich. Obdobně pak bude platit, že pokud se na nemovitou věc bude vztahovat vedle místního koeficientu pro jednotlivou skupinu nemovitých věcí také místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, použije se vyšší z nich (nestanoví-li obec v obecně závazné vyhlášce jinak).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
V obci je pro sociálně slabší občany zřízena ubytovna v soukromém vlastnictví, přičemž dochází k problémům s obyvateli z této ubytovny. Má obec nějaké prostředky, jak tuto ubytovnu zrušit?
Pokud v obci není základní škola a děti s trvalým pobytem v této obci dojíždí do základní školy mimo obec, je tato obec povinna uzavřít se zřizovatelem základní školy smlouvu o spádové škole? Kolik by činila úplata za takovou smlouvu v souvislosti s náklady na žáka? Budou pak muset děti docházet do spádové školy, nebo budou mít možnost si základní školu vybrat?
Obce mají povinnost buď zřídit základní školu, nebo zařídit plnění povinné školní docházky v základní škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí. V případě, že by se více obcí dohodlo na vytvoření společného školského obvodu zařízení, které zřídí jedna z těchto obcí, nebo v případě, kdy je škola zřízená svazkem obcí, mají dotčené obce povinnost stanovit obecně závaznou vyhláškou příslušnou část školského obvodu spádové školy (§ 178 odst. 1 až 3 školského zákona).
Úhrady obcím, v jimiž zřízených školách se vzdělávají žáci z okolních obcí, jsou řešeny rozpočtovým určením daní (konkrétně ustanovení § 4 odst. 2 zákona o rozpočtovém určení daní), takže není povinnost sousední obci hradit tzv. neinvestiční výdaje na žáka, jako tomu bylo dřív.
Dle § 36 odst. 5 školského zákona mají zákonní zástupci dítěte ze zákona možnost mu zvolit jinou než spádovou školu. Přednostně tam ale budou přijímání spádoví žáci.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.