- 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí
- 330/2001 Sb., exekutorský tarif
- 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí
- FZ07/2013, Placení daně z nabytí nemovitých věcí a daně z převodu nemovitostí
- 6717/15/7000-20116-101206, k uplatňování zákona o DPH u nemovitých věcí po 1. 1. 2016
Může obec ve zdaňovacím období roku 2025 stanovit místní koeficient pro celé území obce a vedle něho i místní koeficient pro konkrétně vymezené nemovitosti? Jakým způsobem má obec postupovat?
Ano, i takový způsob bude souladný s právní úpravou. Zákon o dani z nemovitých věcí od 1. 1. 2025 vymezuje celkem 5 možností, kterými obec bude moci stanovit místní koeficient.
Prostřednictvím obecně závazné vyhlášky bude obec oprávněna stanovit místní koeficient pro
[a] obec;
[b] jednotlivé katastrální území;
[c] jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část;
[d] jednotlivou skupinu nemovitých věcí.
Naopak prostřednictvím opatření obecné povahy bude obec oprávněna stanovit místní koeficient pro konkrétně vymezené nemovité věci.
Zákon o dani z nemovitých věcí pak od 1. 1. 2025 vymezuje i vzájemné vztahy mezi jednotlivými možnostmi stanovení místního koeficientu (resp. jednotlivými místními koeficienty). Zjednodušeně můžeme tvrdit, že nejspeciálnějším je místní koeficient stanovený pro konkrétní nemovitosti, přičemž bude-li se na tyto nemovité věci vztahovat i jiný místní koeficient, použije se pro tyto nemovité věci pouze místní koeficient pro vymezené nemovité věci, tj. místní koeficient pro vymezené nemovité věci vylučuje aplikaci jiných místních koeficientů na tyto vymezené nemovitosti. Naproti tomu místní koeficient stanovený pro celé území obce bude považován za základní místní koeficient, jehož použití bude vyloučeno existencí jiného místního koeficientu. Příkladem lze uvést, že bude-li stanoven místní koeficient pro celé území obce a místní koeficient pro jednotlivé katastrální území, použije se pro nemovité věci nacházející se na tomto katastrálním území právě místní koeficient váznoucí se k tomuto katastrálnímu území, a nikoliv místní koeficient stanovený pro území obce.
Aplikace místního koeficientu stanoveného pro jednotlivé katastrální území bude zase vyloučena existencí místního koeficientu stanoveného pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, tedy bude-li se na nemovitou věc vztahovat místní koeficient pro jednotlivé katastrální území a místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, použije se místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část.
Dále je v zákoně stanoveno, že pokud se na nemovitou věc vztahuje vedle místního koeficientu pro jednotlivou skupinu nemovitých věcí také místní koeficient pro jednotlivé katastrální území, použije se vyšší z nich. Obdobně pak bude platit, že pokud se na nemovitou věc bude vztahovat vedle místního koeficientu pro jednotlivou skupinu nemovitých věcí také místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, použije se vyšší z nich (nestanoví-li obec v obecně závazné vyhlášce jinak).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Obec má stanoven místní koeficient daně z nemovitosti na základě obecně závazné vyhlášky. Místní koeficient má na všechny nemovitosti stejný. Musíme vydat opatření obecné povahy na zdaňovací období 2025, když obec nechce měnit výši koeficientu ani rozsah?
Jakým způsobem může obec pronajmout vodní nádrž za účelem rybaření a chovu ryb?
V obci se nachází historická nemovitost - statek, který je památkově chráněn. Vlastník nemá na nutnou rekonstrukci, chátrající statek ohrožuje okolí (přilehlé nemovitosti, místní komunikaci, projíždějící a procházející občany). Jak řešit nastalou situaci?
Kdo má pravomoc rozhodovat o vyřazování movitého a nemovitého majetku obce a poskytování individuálních dotací za předpokladu, že v těchto věcech rozhodovalo zastupitelstvo, aniž by si pravomoc vyhradilo.
Může obec stanovit místní koeficient daně z nemovitosti pro konkrétně vymezené nemovitosti na území obce (například průmyslové oblasti)?
Ano, může. Podle zákona o dani z nemovitých věcí, ve znění od 1. 1. 2021 do 31. 12. 2024, mohla obec stanovit místní koeficient pro všechny nemovité věci na území celé obce či na území jednotlivé části obce. Po delší dobu pak byla dána existence sporu mezi Ministerstvem financí a Ministerstvem vnitra o to, zda lze pod pojem "jednotlivá část obce" podřadit i např. jen jednotlivé pozemky zahrnující typicky průmyslové či logistické areály. Tento spor vyřešil až Ústavní soud, který konstatoval, že jednotlivou částí obce lze rozumět i konkrétní nemovité věci.
K tomu je nutno doplnit, že od 1. 1. 2025 nabývá účinnosti novela, která podstatným způsobem mění institut místního koeficientu. Zejména k otázce místního koeficientu pro konkrétně vymezené nemovité věci lze doplnit, že od uvedeného data je takový místní koeficient možné stanovit pouze prostřednictvím opatření obecné povahy.
Zákon o dani z nemovitých věcí pak stanoví, že stejnopis takového opatření obecné povahy je nutné elektronicky zaslat správci daně, a to do 30. 6. kalendářního roku bezprostředně předcházejícího zdaňovacímu období.
Má-li tedy dojít ke stanovení místního koeficientu pro konkrétně vymezené nemovitosti již pro zdaňovací období roku 2025, je nutné, aby obec toto opatření obecné povahy přijala a jeho stejnopis elektronicky zaslala správci daně do 30. 6. 2024.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Jaké má obec možnosti při stanovení místního koeficientu s ohledem na změny provedené přijetím konsolidačního balíčku?
Zákon o dani z nemovitých věcí od 1. 1. 2025 vymezuje celkem 5 možností, kterými obec bude moci stanovit místní koeficient. Konkrétně lze uvést, že prostřednictvím obecně závazné vyhlášky bude obec oprávněna stanovit místní koeficient pro:
[a] obec;
[b] jednotlivé katastrální území;
[c] jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část;
[d] jednotlivou skupinu nemovitých věcí.
Naopak prostřednictvím opatření obecné povahy bude obec oprávněna stanovit místní koeficient pro konkrétně vymezené nemovité věci.
Zákon o dani z nemovitých věcí pak od 1. 1. 2025 vymezuje i vzájemné vztahy mezi jednotlivými možnostmi stanovení místního koeficientu. Zjednodušeně můžeme tvrdit, že nejspeciálnějším je místní koeficient stanovený pro konkrétní nemovitosti, přičemž bude-li se na tyto nemovité věci vztahovat i jiný místní koeficient, použije se pro tyto nemovité věci pouze místní koeficient pro vymezené nemovité věci, tj. místní koeficient pro vymezené nemovité věci vylučuje aplikaci jiných místních koeficientů na tyto vymezené nemovitosti. Naproti tomu místní koeficient stanovený pro celé území obce bude považován za základní místní koeficient, jehož použití bude vyloučeno existencí jiného místního koeficientu. Příkladem lze uvést, že bude-li stanoven místní koeficient pro celé území obce a místní koeficient pro jednotlivé katastrální území, použije se pro nemovité věci nacházející se na tomto katastrálním území právě místní koeficient váznoucí se k tomuto katastrálnímu území, a nikoliv místní koeficient stanovený pro území obce.
Aplikace místního koeficientu stanoveného pro jednotlivé katastrální území bude zase vyloučena existencí místního koeficientu stanoveného pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, tedy bude-li se na nemovitou věc vztahovat místní koeficient pro jednotlivé katastrální území a místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, použije se místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část.
Dále je v zákoně stanoveno, že pokud se na nemovitou věc vztahuje vedle místního koeficientu pro jednotlivou skupinu nemovitých věcí také místní koeficient pro jednotlivé katastrální území, použije se vyšší z nich. Obdobně pak bude platit, že pokud se na nemovitou věc bude vztahovat vedle místního koeficientu pro jednotlivou skupinu nemovitých věcí také místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, použije se vyšší z nich (nestanoví-li obec v obecně závazné vyhlášce jinak).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.