V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Výsledky vyhledávání nabytí účinnosti

Nalezeno 34126 právních předpisů:

  • 106/1929 Sb., Vyhláška ministra zahraničních věcí o nabytí účinnosti Úmluvy o poštovní spořitelně vídeňské z 6. dubna 1922 a Dodatečné dohody ze dne 23. února 1925.
  • 166/1931 Sb., Vyhláška o nabytí účinnosti Úmluvy o poštovní spořitelně uherské ze dne 7. listopadu 1922 a Závěrečného protokolu k ní z téhož dne.
  • 62/1967 Sb., Vyhláška ministra zahraničních věcí o nabytí účinnosti nového znění Přílohy I k Mezinárodní úmluvě o přepravě zboží po železnicích (CIM)
  • 517/2005 Sb., Nařízení vlády, kterým se mění termín nabytí účinnosti některých nařízení vlády, týkajících se služebního poměru příslušníků bezpečnostních sborů
  • 698/2004 Sb., Nařízení vlády, kterým se mění termín nabytí účinnosti některých nařízení vlády, týkajících se služebního poměru příslušníků bezpečnostních sborů

Nejste přihlášen, nemůžete si tak zobrazit obsah těchto ani dalších nalezených předpisů.

Bylo nalezeno 55 dotazů s odpovědí. Zobrazuji dotazy 31 až 40

V rámci projednání nového územního plánu naší obce jsme v červnu 2024 absolvovali veřejné projednání, které si vyžádalo podstatné úpravy, tudíž budeme muset dělat opakované veřejné projednání. Proběhne opakované veřejné projednání již podle nového stavebního zákona?

Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) upravuje navázání v postupu pořízení územního plánu v § 323, bylo-li jeho pořízení zahájeno ještě podle dosavadního stavebního zákona (zákona č. 183/2006 Sb.).

Na dotazovanou situaci dopadá § 323 odst. 9 nového stavebního zákona, podle něhož platí: „Bylo-li přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona zahájeno veřejné projednání nebo opakované veřejné projednání návrhu územního plánu nebo jeho změny nebo regulačního plánu nebo jeho změny, dokončí se podle dosavadních právních předpisů.“

Proběhlo-li veřejné projednání návrhu nového územního plánu podle dosavadního stavebního zákona, platí, že se celý proces pořízení nového územního plánu dokončí podle dosavadního stavebního zákona.

Pro úplnost je vhodné dodat, že totožný závěr by platil i v případě, pokud by bylo pouze do 30. 6. 2024 oznámeno konání veřejného projednání (postupem podle § 52 dosavadního stavebního zákona), což je možné již vnímat jako zahájení veřejného projednání návrhu územního plánu nebo jeho změny.

Nový stavební zákon

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož

Jeden z našich úředníků se v lednu 2025 zúčastnil celodenního prezenčního kurzu „Dokazování v přestupkovém řízení“. Kurz nebyl akreditovaný. Akreditovaná vzdělávací instituce, které kurz pořádala, nám do ceny nezapočítala DPH. Jsme sice rádi, že byl kurz levnější, než jsme čekali, ale nejsme si jisti, jestli je to tak v pořádku. Můžete nám to prosím potvrdit?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Obec vydala nový územní plán, jímž došlo ke změně využití některých pozemků určených pro výrobu a sklady na zemědělské pozemky. Za jakých podmínek mají vlastníci těchto pozemků nárok na náhradu majetkové újmy způsobené změnou územního plánu?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Obec získala do svého majetku pozemky od fotbalového klubu, kde bude realizovat stavbu nového fotbalového areálu (budovy, travnaté hřiště i oplocení bude v majetku obce). Který orgán obce bude rozhodovat o uzavření smlouvy o dílo na výstavbu areálu?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Zjistili jsme, že provozovatel našeho profilu zadavatele je v likvidaci. Chtěli bychom postupovat tak, že ve směrnici o veřejných zakázkách uvedeme, že veřejné zakázky malého rozsahu budou zveřejňovány na webových stránkách obce v sekci profil zadavatele. Smlouvy nad 500.000 Kč bychom zadávali do registru smluv s tím, že by na smlouvu byl odkaz na webových stránkách obce. U jiných než veřejných zakázek malého rozsahu bychom využili profil NEN. Je tento postup v pořádku? Bude nějaký problém u záznamů, které budeme zadávat znovu např. i do registru smluv, když se bude jednat např. o rok staré smlouvy?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Budou se kolaudovat stavby povolené podle stavebního zákona č. 183/2006 Sb., případně stavebního zákona č. 50/1976 Sb., dojde-li k jejich dokončení po 30. 6. 2024? Budou-li se kolaudovat, podle které právní úpravy, podle té, na základě které bylo povoleno? Stavební zákon č. 183/2006 Sb. toto řeší tak, že se kolauduje podle zákona, kterým bylo povoleno.

Stávající stavební zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stávající stavební zákon“), řešil výslovně problematiku kolaudace ve vazbě na předchozí stavební zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon 1976“). Konkrétně přechodné ustanovení § 190 odst. 3 stávajícího stavebního zákona stanovilo, že: „U staveb pravomocně povolených přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se provede kolaudační řízení podle dosavadních právních předpisů.“

Nový stavební zákon, tedy zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nový stavební zákon“), obdobné ustanovení neobsahuje. Jedná se o záměr zákonodárce, který již nechtěl dosavadní režim kolaudace dle předchozích právních předpisů nadále zachovávat.

Ve vztahu ke kolaudaci obsahuje nový stavební zákon totiž toliko pouze tři přechodná ustanovení, která se výslovně vztahují ke kolaudaci, přičemž je pak samozřejmě nutné aplikovat i obecnější přechodná ustanovení ve vztahu k řízením a postupům.

Dle ust. § 330 odst. 1 nového stavebního zákona platí, že: Řízení a postupy zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.“ Z tohoto ustanovení vyplývá, že pakliže bude žádost o kolaudační souhlas podána do 30. 6. 2024 včetně, dokončí se postup podle stávajícího stavebního zákona. Pakliže bude podána žádost kdykoliv od 1. 7. 2024, pak již bude stavební úřad postupovat podle nového stavebního zákona. Toto se přitom týká i otázek toho, v jakém režimu bude povolená stavba kolaudována. Stavby povolené podle dosavadních právních předpisů (jak podle stávajícího stavebního zákona, tak i stavebního zákona 1976) budou kolaudovány podle nového stavebního zákona.

Současně je nutné upozornit na to, že tento režim se vztahuje i na stavby dokončené až po 30. 6. 2024, tedy bude-li stavba povolena podle stávajícího stavebního zákona (či stavebního zákona 1976), a bude-li dokončena až po 30. 6. 2024, otázka toho, zda je k jejímu užívání nutná kolaudace, se posoudí podle nového stavebního zákona. Příkladmo dle stávajícího stavebního zákona se rodinné domy zásadně nekolaudují, nový stavební zákon naopak kolaudaci i rodinných domů ukládá. V případě rodinných domů tedy nový stavební zákon přináší jisté zpřísnění, nebudou-li dokončeny do 30. 6. 2024. Toto se samozřejmě bude týkat též dalších staveb.

Ve vztahu ke kolaudaci obsahuje nový stavební zákon dále dvě speciální přechodná ustanovení. První z nich – ustanovení § 330 odst. 10 nového stavebního zákona – výslovně stanoví, že kolaudační souhlasy se považují za kolaudační rozhodnutí ve smyslu nového stavebního zákona. Druhé z nich – ustanovení § 330 odst. 4 nového stavebního zákona – pak řeší otázku příslušnosti stavebního úřadu ke kolaudaci či ke změně stavby před dokončením, dochází-li ke změně příslušnosti podle nového stavebního zákona (např. ve vztahu k bytovým domům, k jejichž povolení a všem ostatním úkonům podle nového stavebního zákona bude příslušný pouze obecní úřad obce s rozšířenou působností, nikoliv již obecní úřady obcí tzv. I. typu či II. typu). V takovém případě změnu stavby před dokončením a i kolaudaci provede stavební úřad, na který příslušnost přešla podle nového stavebního zákona. Toto přechodné ustanovení má toliko jednu výjimku, a tou jsou stavby související s vyhrazenou stavbou podle přílohy č. 3 nového stavebního zákona, neboť tam zůstává příslušnost stavebního úřadu, který takovou stavbu povolil.

Nový stavební zákon

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Seznam klíčových slov
Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož

Obec má historicky uzavřenou se zahrádkářským svazem nájemní smlouvu k pozemkům tvořících zahrádkářskou osadu. Co se pro nás s účinností zahrádkářského zákona mění? Musíme uzavírat novou smlouvu?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Musí obec od 1.1.2025 evidovat obchodní majetek dle zákona o dani z přidané hodnoty? Musí do evidence zanášet i obchodní majetek, který nabyla do svého majetku ještě před účinností zákona č. 461/2024 Sb., tj. před 1.1.2025?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Náš úředník začátkem roku 2024 absolvoval dvouhodinový webinář „Novela zákona obcích“ u akreditované vzdělávací instituce. Jako doklad o absolvování mu byl vydán certifikát bez odkazu na zákon o úřednících. Nemohli jsme ho započítat do jeho plánu vzdělávání. V lednu 2025 se u stejné akreditované vzdělávací instituce zúčastnil dvouhodinového webináře „Novela zákona o obcích – rok poté, aktuální novinky“. Obdržel osvědčení o absolvování s uvedením čísla akreditované vzdělávací instituce, s odkazem na zákon o úřednících a s ústním komentářem moderátora webináře, že tento kurz je započitatelný do plánu vzdělávání podle uvedeného zákona. Přiznám se, že tomu nerozumím. Jak je možné, že obdobná vzdělávací akce loni započitatelná nebyla, ale letos je?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

V řízení, které je vedeno ještě podle dosavadního stavebního zákona č. 183/2006 Sb., orgán územního plánování po 1. 7. 2024 odmítá vydat závazné stanovisko s tím, že podle nového stavebního zákona již žádná závazná stanoviska nevydává. Je orgán územního plánování povinen vydávat závazná stanoviska i po 1. 7. 2024 v řízeních vedených podle dosavadního stavebního zákona?

Dotaz směřuje k přechodným ustanovením nového stavebního zákona (zákona č. 283/2021 Sb.). Výchozím ustanovením je v případě stavebního řádu ustanovení § 330.

Dle ustanovení § 330 odst. 1 nového stavebního zákona platí: „Řízení a postupy zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.“ Toto ustanovení je pak nutné interpretovat v souladu s přechodným ustanovením dle ustanovení § 334a nového stavebního zákona, které upravovalo přechodné období aplikovatelnosti nového stavebního zákona.

Každopádně, je-li řízení vedeno podle dosavadního stavebního zákona (zákona č. 183/2006 Sb.), pak je nutné i ve vztahu k dotčeným orgánům aplikovat ustanovení § 330 odst. 1 nového stavebního zákona. Závazné stanovisko orgánu územního plánování bylo vydáváno za podmínek dle ustanovení § 96b dosavadního stavebního zákona.

V případě orgánů územního plánování pak tento obecný princip potvrdila novelizace nového stavebního zákona provedená zákonem č. 465/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Do ustanovení § 330 odst. 9 byla vložena nová věta: „V řízeních o opravných prostředcích, jakož i při dalších postupech souvisejících s přezkumem správnosti a zákonnosti nebo změnou závazného stanoviska orgánu územního plánování podle § 96b zákona č. 183/2006 Sb. se postupuje podle dosavadních právních předpisů.“

Orgán územního plánování v řízeních, která jsou vedena podle dosavadního stavebního zákona, je povinen vydat závazné stanovisko ve smyslu ustanovení § 96b dosavadního stavebního zákona s tím, že s takovým závazným stanoviskem bude i v odvolacím řízení či v přezkumném řízení nakládáno podle dosavadní právní úpravy obsažené v dosavadním stavebním zákoně.

Nový stavební zákon

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož