V databázi máme 3 390 zodpovězených dotazů

Výsledky vyhledávání nabytí účinnosti

Nalezeno 34048 právních předpisů:

  • 106/1929 Sb., Vyhláška ministra zahraničních věcí o nabytí účinnosti Úmluvy o poštovní spořitelně vídeňské z 6. dubna 1922 a Dodatečné dohody ze dne 23. února 1925.
  • 166/1931 Sb., Vyhláška o nabytí účinnosti Úmluvy o poštovní spořitelně uherské ze dne 7. listopadu 1922 a Závěrečného protokolu k ní z téhož dne.
  • 62/1967 Sb., Vyhláška ministra zahraničních věcí o nabytí účinnosti nového znění Přílohy I k Mezinárodní úmluvě o přepravě zboží po železnicích (CIM)
  • 517/2005 Sb., Nařízení vlády, kterým se mění termín nabytí účinnosti některých nařízení vlády, týkajících se služebního poměru příslušníků bezpečnostních sborů
  • 698/2004 Sb., Nařízení vlády, kterým se mění termín nabytí účinnosti některých nařízení vlády, týkajících se služebního poměru příslušníků bezpečnostních sborů

Nejste přihlášen, nemůžete si tak zobrazit obsah těchto ani dalších nalezených předpisů.

Bylo nalezeno 55 dotazů s odpovědí. Zobrazuji dotazy 1 až 10

Může obecně závazná vyhláška o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství nabýt účinnosti až např. v průběhu ledna?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Před 30. 6. 2024 byla podána žádost o vydání společného povolení na fotovoltaickou elektrárnu na střechách šesti budov v areálu žadatele, součástí záměru je i umístění podzemních elektrických nízkonapěťových (NN) kabelů v areálu žadatele, a to v souvislosti s fotovoltaickou elektrárnu, což je důvodem žádosti o vydání společného povolení. Celkový výkon fotovoltaické elektrárny činí 331,5 kWp. Bude řízení v tomto případě vést ORP podle dosavadních právních předpisů v souvislosti s § 334a (protože žádost byla podána do 30. 6. 2024) nebo má být spis předán krajskému úřadu (podle § 34 nového stavebního zákona)?

Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.), obsahuje řadu přechodných ustanovení. Některá ustanovení se vážou k problematice příslušnosti stavebního úřadu, tj. to, který stavební úřad bude věc po skončení přechodného období (či k jinému okamžiku) projednávat. Naopak některá přechodná ustanovení řeší postup stavebního úřadu – ať už jím bude kdokoliv – ve vztahu ke stavebnímu právu hmotnému (požadavky na výstavbu) a ke stavebnímu právu procesnímu (stavebnímu řádu).

Dle ustanovení § 330 odst. 1 nového stavebního zákona platí, že: „Řízení a postupy zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.“ Toto ustanovení výslovně řeší aspekty stavebního práva hmotného a procesního, tj. bez ohledu na to, který stavební úřad bude v dané věci postupovat, byla-li žádost podána – ve spojení s ust. § 334a nového stavebního zákona – do 30. 6. 2024, bude se postupovat podle dosavadních právních předpisů. Zde je nutné si uvědomit, že režim dle ust. § 334a odst. 3 nového stavebního zákona mají věci týkající se vyhrazených staveb uvedených v příloze č. 3 nového stavebního zákona, stavby s nimi související a stavby tvořící s nimi soubor staveb.

Odlišný přístup byl ovšem zvolen k příslušnosti stavebního úřadu, kde je nutné vycházet z přechodného ustanovení, tj. ust. § 330 odst. 3 nového stavebního zákona, podle něhož platí: „Řízení a postupy zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona dokončí stavební úřad, který se stal příslušným k vedení řízení nebo provedení postupu v dané věci podle tohoto zákona. Územní řízení zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona týkající se vyhrazené stavby uvedené v příloze č. 3 k tomuto zákonu nebo stavby s ní související dokončí stavební úřad, který toto řízení vedl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. Stavební řízení zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona týkající se stavby související s vyhrazenou stavbou uvedenou v příloze č. 3 k tomuto zákonu dokončí stavební úřad, který toto řízení vedl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. Společné územní a stavební řízení zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona týkající se stavby související s vyhrazenou stavbou uvedenou v příloze č. 3 k tomuto zákonu dokončí stavební úřad, který se stal podle tohoto zákona příslušným k vedení řízení o povolení vyhrazené stavby uvedené v příloze č. 3 k tomuto zákonu, je-li vyhrazená stavba stavbou hlavní, v ostatních případech dokončí řízení stavební úřad, který toto řízení vedl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.“

V daném případě bude platit, že pokud se jedná o stavbu výrobny elektřiny využívající energii slunečního záření, která přesahuje výkon 50 kW [není drobnou stavbou dle odstavce 1 písm. a) bodu 25 přílohy č. 1 k novému stavebnímu zákonu], ale zároveň nedosahuje výkon 5 MW [není vyhrazenou stavbou dle písm. o) bodu 1 přílohy č. 3 k novému stavebnímu zákonu], pak je k jejímu povolení dle § 34 písm. a) bod 3 nového stavebního zákona příslušný krajský stavební úřad.

S ohledem na citovaná přechodná ustanovení nového stavebního zákona se tedy od 1. 7. 2024 stane příslušným k rozhodnutí v dané věci krajský stavební úřad – na místo obecního úřadu obce s rozšířenou působností – s tím, že bude ovšem postupováno podle dosavadní právní úpravy (zejména stávajícího stavebního zákona).

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Seznam klíčových slov
Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož

Je nutné s účinností nového občanského zákoníku (zákona č. 89/2012 Sb.) měnit smlouvu nájemní dle předchozí právní úpravy - zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, která má povahu pachtu, na pachtovní smlouvu dle nové právní úpravy? Je nutné pacht nechat zapsat do katastru nemovitostí?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Kdy nabývá obecně závazná vyhláška obce účinnosti?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Pokud obec pronajímala pozemky občanskému sdružení, které po nabytí účinnosti nového občanského zákoníku transformovalo na obecně prospěšnou společnost (nicméně původní občanské sdružení stále existuje), je nutné v takovém případě zveřejňovat záměr pronájmu a následně schvalovat pronájem radou?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Jak lze ukončit nájemní smlouvu na dobu neurčitou s výpovědní dobou 5 let, vzniklou před účinností nového občanského zákoníku?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Je v případě vypracování nové směrnice (pokynu, nařízení) např. o provozu a užívání vozidel, platový řád apod., nutné uvést přesnou dobu platnosti? Pokud ano, který předpis to upravuje?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Je možné v souladu se zákonem o svobodném přístupu k informacím a GDPR žádosti o informace podávat a vyřizovat elektronicky prostřednictvím e-mailu?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Je pravdou, že nový stavební zákon již neupravuje předkupní právo k pozemkům určeným územním plánem nebo regulačním plánem pro veřejně prospěšnou stavbu? Kdo má případně zajistit výmaz tohoto práva?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Podle dosavadních výkladů, pokud obec smlouvou o dílo nabývala do svého vlastnictví nemovité věci, schvalovalo takovou smlouvu zastupitelstvo. V našem případě se v současné době jedná o budování technické a dopravní infrastruktury (vodovodu, kanalizace, obslužné komunikace atd.) pro výstavbu rodinných domků. Jak je na tuto problematiku nahlíženo po nabytí účinnosti nového občanského zákoníku, když stavba je součástí pozemku?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.