Proběhlo ustavující zasedání zastupitelstva obce, ale zůstali jen 4 zastupitelé ze 7, kdy celá strana odstoupila, ke zvolení nového starosty či místostarosty nedošlo. Jaká práva mají tito 4 zastupitelé, můžou vtrhnout na úřad a prohledávat účetní doklady nebo přeházet kancelář dosavadního starosty bez předešlého souhlasu?
Uvolněný starosta, který vykonává svou funkci již několik volebních období po sobě, bude po nových volbách zastávat funkci neuvolněného místostarosty, za kterou ovšem nebude pobírat žádnou odměnu. Má v tomto konkrétním případě nárok na odchodné?
Může dojít ke střetu zájmů v případě, kdy se stane starostou obce otec účetní, která je zaměstnankyní obce?
Jak postupovat v případě, že zemřel člen zastupitelstva obce a první náhradník se vzdal mandátu?
Může mít neuvolněná místostarostka sepsanou s obcí dohodu o pracovní činnosti např. na administrativní práce?
Je i nadále možné vyvěšovat zápisy ze zasedání zastupitelstva obce na internetové stránky, kde se mimo jiné píší jména občanů a jejich dotazy? Je možné k ukončení volebního období v obecním zpravodaji zveřejnit informaci, jakou účast měli jednotliví zastupitelé na zasedáních zastupitelstva obce včetně informace, kdy který zastupitel rezignoval?
Jde o neslučitelnost funkcí, pokud bude starosta/místostarosta vykonávat zároveň funkci účetního obce? Je rozdíl v tom, zda se jedná o uvolněného nebo neuvolněného zastupitele?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce (včetně starosty či místostarosty) je upravena především v ustanovení § 5 zákona o volbách do zastupitelstev obcí podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je možné, aby neuvolněný místostarosta vykonával funkci účetního obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 odst. 3 písm. c) zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele.
Situace, kdy by funkce účetního (nevykonávající státní správu) byla vykonávána uvolněným zastupitelem je podle mnohých názorů problematická a obecně se spíše nedoporučuje. U uvolněných zastupitelů obce se předpokládá, že svoji funkci vykonávají plnohodnotně v rozsahu odpovídajícímu běžnému zaměstnání, za což jim také přísluší tabulkově stanovená odměna. V situaci, kdy by uvolněný zastupitel svůj čas dělil mezi výkon funkce uvolněného zastupitele a výkon funkce účetní v pracovním poměru (byť např. na zkrácený úvazek) se nabízí úvaha, zda nedochází k rozporu se samotnou podstatou uvolněnosti zastupitele. Podle našeho názoru takovou praxi, i s ohledem na právo uvolněných zastupitelů podnikat, připustit však lze. Nicméně je na zvážení, zda takový krok je v souladu s politickou odpovědností daného zastupitele či celého zastupitelstva, jakožto orgánu, který o uvolnění rozhoduje, vůbec.
K funkci účetního ještě dodáváme, že dle zákona o obcích nemůže být osoba, která zabezpečuje rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu, členem finančního nebo kontrolního výboru, a zároveň platí, že ke vzniku pracovněprávního vztahu mezi členem zastupitelstva a obcí je nezbytné schválení zastupitelstvem obce.
Vyloučit též nelze možnost, že by funkci účetního vykonával jako osoba samostatně výdělečně činná.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.