- 86/2005 Sb., ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení zákona 424/1991 Sb.
- 253/1938 Sb., o zániku mandátů některých členů Národního shromáždění
Může mít neuvolněná místostarostka sepsanou s obcí dohodu o pracovní činnosti např. na administrativní práce?
Kdo a k jakému okamžiku má povinnost zapsat představitele obce coby veřejné funkcionáře do registru oznámení podle zákona o střetu zájmů?
Proběhlo ustavující zasedání zastupitelstva obce, ale zůstali jen 4 zastupitelé ze 7, kdy celá strana odstoupila, ke zvolení nového starosty či místostarosty nedošlo. Jaká práva mají tito 4 zastupitelé, můžou vtrhnout na úřad a prohledávat účetní doklady nebo přeházet kancelář dosavadního starosty bez předešlého souhlasu?
Může ve volbách do obecního zastupitelstva kandidovat zaměstnanec obce – účetní?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena v ustanovení § 5 odst. 2 a 3 zákona o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou mj. vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je teoreticky možné, aby nový člen zastupitelstva obce vykonával i nadále funkci účetního a např. i administrativního pracovníka obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního a administrativního pracovníka obce nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele, pokud by nebyl neslučitelný stav do 3 měsíců po ustavujícím zasedání zastupitelstva odstraněn. K posouzení, zda pracovní náplň spočívá ve výkonu státní správy, je podle našeho názoru nutné vycházet primárně z obsahu uzavřené pracovní smlouvy.
Lze tedy shrnout, že účetní a v zásadě kterýkoliv zaměstnanec obce ve volbách do zastupitelstva obce kandidovat může, případná neslučitelnost by se řešila po zvolení. Ohledně (ne)slučitelnosti platí, že funkce zastupitele obce je neslučitelná s funkcí, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, přičemž podmínkou je, že se musí jednat přímo o výkon státní správy vztahující se k územní působnosti příslušné obce (nebo rovněž o zaměstnance jmenovaného starostou či radou obce atd.).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Může obec rozšířit počet členů školské rady z 3 na 6 v průběhu funkčního období stávajících členů?
Obec založila společnost s ručením omezeným. Valnou hromadu této společnosti vykonává zastupitelstvo obce, neboť obec je 100% vlastníkem společnosti. Jakou odpovědnost, povinnost, kompetenci atd. má starosta obce v souvislosti s touto společností? Má společnost povinnost dělat audit hospodaření?
Obec chce postavit bytový dům. Cena je dle občanů neodpovídající lokalitě a jeví se jako plýtvání finančními prostředky obce. Výstavba bude financována pouze z prostředků obce, bez dotace a nebyla zahrnuta ani v rozvojovém plánu obce, pouze jí schválilo zastupitelstvo za podivných podmínek, když podle jejich vyjádření si většina zastupitelů myslí, že v domě bude více bytů než dle zveřejněné dokumentace. Je toto jednání obce v souladu se zákonnými postupy? Postupuje obec jako řádný hospodář?
Od kdy bude pobírat odměnu neuvolněný zastupitel právě jmenovaný do funkce?
Jde o neslučitelnost funkcí, pokud bude starosta/místostarosta vykonávat zároveň funkci účetního obce? Je rozdíl v tom, zda se jedná o uvolněného nebo neuvolněného zastupitele?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce (včetně starosty či místostarosty) je upravena především v ustanovení § 5 zákona o volbách do zastupitelstev obcí podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je možné, aby neuvolněný místostarosta vykonával funkci účetního obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 odst. 3 písm. c) zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele.
Situace, kdy by funkce účetního (nevykonávající státní správu) byla vykonávána uvolněným zastupitelem je podle mnohých názorů problematická a obecně se spíše nedoporučuje. U uvolněných zastupitelů obce se předpokládá, že svoji funkci vykonávají plnohodnotně v rozsahu odpovídajícímu běžnému zaměstnání, za což jim také přísluší tabulkově stanovená odměna. V situaci, kdy by uvolněný zastupitel svůj čas dělil mezi výkon funkce uvolněného zastupitele a výkon funkce účetní v pracovním poměru (byť např. na zkrácený úvazek) se nabízí úvaha, zda nedochází k rozporu se samotnou podstatou uvolněnosti zastupitele. Podle našeho názoru takovou praxi, i s ohledem na právo uvolněných zastupitelů podnikat, připustit však lze. Nicméně je na zvážení, zda takový krok je v souladu s politickou odpovědností daného zastupitele či celého zastupitelstva, jakožto orgánu, který o uvolnění rozhoduje, vůbec.
K funkci účetního ještě dodáváme, že dle zákona o obcích nemůže být osoba, která zabezpečuje rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu, členem finančního nebo kontrolního výboru, a zároveň platí, že ke vzniku pracovněprávního vztahu mezi členem zastupitelstva a obcí je nezbytné schválení zastupitelstvem obce.
Vyloučit též nelze možnost, že by funkci účetního vykonával jako osoba samostatně výdělečně činná.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.