- 86/2005 Sb., ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení zákona 424/1991 Sb.
- 253/1938 Sb., o zániku mandátů některých členů Národního shromáždění
Může být vedoucí finančního odboru na obecním úřadu současně i členem zastupitelstva obce?
Může dojít ke střetu zájmů v případě, kdy se stane starostou obce otec účetní, která je zaměstnankyní obce?
V kterém okamžiku zaniká komise, jakož poradní orgán rady obce?
Uvolněný starosta vykonával funkci od 6. listopadu do 26. února následujícího roku, kdy podal rezignaci. Má nárok na odchodné?
Uvolněný starosta má nárok na odchodné, pokud mu ke dni vzdání se funkce náležela odměna. Ukončení výkonu funkce starosty v průběhu volebního období upravuje zákon o obcích v ustanovení § 77 odst. 2. Podle tohoto ustanovení platí, že neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty nebo místostarosty, a uvolněnému členovi zastupitelstva obce, kteří byli v průběhu funkčního období odvoláni nebo se vzdali funkce, poskytne obec odchodné, pokud jim ke dni odvolání nebo vzdání se funkce náležela odměna. K případům nevyplácení odměny v rozhodný den z důvodů uvedených v § 72 odst. 6 se nepřihlíží. To, že dané ustanovení upravuje odchodné neuvolněného starosty a starosta ve Vaší obci je uvolněný nemá na odchodné vliv, jelikož i tak se jedná o uvolněného člena zastupitelstva. O tom, kdo bude uvolněným, nebo neuvolněným členem zastupitelstva, rozhoduje na základě ustanovení § 84 odst. 2 písm. k) zákona o obcích, zastupitelstvo obce. Obecné právní postavení z hlediska mandátu uvolněného i neuvolněného člena zastupitelstva obce je z pohledu zákona o obcích stejné. Rozdíl spočívá v rozsahu výkonu funkce a v odlišném způsobu odměňování, s čímž také souvisí v případě uvolněných zastupitelů i vyšší finanční náročnost pro obec.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.