Může starosta nařídit příspěvkové organizaci obce, tj. mateřské škole, aby zajistila alespoň omezený provoz (jednu třídu) tohoto zařízení v průběhu letních prázdnin a aby celozávodní dovolenou 14 dní sjednotili s místním podnikem, který zaměstnává ženy – matky dětí navštěvujících toto zařízení?
Jsem učitelem základní školy a zároveň členem rady obce. Rada obce má na základě proběhlého konkursu vybrat ze dvou uchazečů, přičemž jedním z uchazečů je i můj příbuzný. Jsem ve střetu zájmů? Mohu o výběru ředitele rozhodovat?
Rada obce vyhlásila konkursní řízení na pozici ředitele základní školy a obdržela 4 přihlášky. Vyhlásila termín konání konkursního řízení a v období mezi rozpečetěním obálek uchazečů a termínem konkursního řízení byla jedním ze zastupitelů obce - nečlen rady obce - zveřejněna jména uchazečů o pracovní místo. Jedná se o správný postup nebo byla porušena pravidla konkursního řízení?
Který obecní orgán vyhlašuje konkursní řízení na funkci ředitele základní či mateřské školy (příspěvkové organizace), popř. potvrzuje setrvání ve funkci na další období – rada obce, nebo zastupitelstvo obce?
Jsou dohody o provedení práce platné, pokud si je uzavírá ředitel příspěvkové organizace sám se sebou?
Pokud v obci není základní škola a děti s trvalým pobytem v této obci dojíždí do základní školy mimo obec, je tato obec povinna uzavřít se zřizovatelem základní školy smlouvu o spádové škole? Kolik by činila úplata za takovou smlouvu v souvislosti s náklady na žáka? Budou pak muset děti docházet do spádové školy, nebo budou mít možnost si základní školu vybrat?
Obce mají povinnost buď zřídit základní školu, nebo zařídit plnění povinné školní docházky v základní škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí. V případě, že by se více obcí dohodlo na vytvoření společného školského obvodu zařízení, které zřídí jedna z těchto obcí, nebo v případě, kdy je škola zřízená svazkem obcí, mají dotčené obce povinnost stanovit obecně závaznou vyhláškou příslušnou část školského obvodu spádové školy (§ 178 odst. 1 až 3 školského zákona).
Úhrady obcím, v jimiž zřízených školách se vzdělávají žáci z okolních obcí, jsou řešeny rozpočtovým určením daní (konkrétně ustanovení § 4 odst. 2 zákona o rozpočtovém určení daní), takže není povinnost sousední obci hradit tzv. neinvestiční výdaje na žáka, jako tomu bylo dřív.
Dle § 36 odst. 5 školského zákona mají zákonní zástupci dítěte ze zákona možnost mu zvolit jinou než spádovou školu. Přednostně tam ale budou přijímání spádoví žáci.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.