- 516/2021 Sb., o odborné justiční zkoušce, výběru a přípravě justičních kandidátů, výběru soudců a předsedů soudů
- EK02/2004, postup pro evidenci a vyřizování stížností na soudní exekutory
- 59/1904 ř.z., dovolením advokátům, kandidátům advokacie a obhájcům nositi roucho
- AD02/2021, výzva k navrhování kandidátů do orgánů ČAK
- AD01/2017, výzva k navrhování kandidátů do orgánů ČAK
Je na ustavujícím zasedání zastupitelstva možné zvolit člena rady obce i bez jeho přítomnosti?
Radu obce tvoří starosta, místostarosta (místostarostové) a další členové rady volení z řad členů zastupitelstva obce. Mandát člena zastupitelstva vzniká zvolením, ke kterému dojde ukončením hlasování ve volbách. Zákon o obcích v § 69 odst. 2 stanoví, že člen zastupitelstva obce skládá na začátku prvního zasedání zastupitelstva obce, jehož se po svém zvolení zúčastní. Z hlediska trvání mandátu zastupitele se jedná o akt, který je nutný absolvovat a složit slib bez výhrady. Pro zvolení do rady obce je stanoven pouze požadavek, že musí být voleno z členů zastupitelstva. Protože zákon stanovuje, že mandát zastupitele vzniká zvolením, nebude neúčast na ustavujícím zasedání a tedy dosud nesložený slib překážkou zvolení do funkce. Souhlas člena zastupitelstva s ustavením (zvolením) do určité funkce je však z povahy věci nutný, nelze ho zvolit proti jeho vůli na pozici radního. V praxi se vychází z předpokladu, že kandidát přijmutím funkce souhlasí se svým zvolením do této funkce. Jestliže však souhlas nebude moci vyjádřit osobně na ustavujícím zastupitelstvu, je možné ho osvědčit písemným souhlasem. S ohledem na místní zvyklosti by měla dostačovat i obecná známost o vůli funkci přijmout, resp. bezprostřední neodmítnutí funkce poté, co se zastupitel o zvolení dozvěděl.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Může být starosta obce členem okrskové volební komise ve své obci?
V případě, že se jedná o volby do zastupitelstva obce, pak ustanovení § 17 odst. 1 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, stanovuje požadavky na člena okrskové volební komise. Tím může být státní občan České republiky či státní občan jiného státu, jemuž právo volit přiznává mezinárodní úmluva, kterou je Česká republika vázána. Tento občan je přihlášen k trvalému pobytu v obci na území České republiky, případně k přechodnému pobytu. Dále musel ke dni složení slibu dosáhnout věku nejméně 18 let, nenastala u něj překážka výkonu volebního práva a není kandidátem pro volby do zastupitelstva obce, pro které je okrsková komise vytvořena. Starosta obce je však samostatným orgánem, který má v případě voleb zákonem stanovené pravomoci, z toho důvodu bychom nedoporučovali, aby byl starosta členem okrskové volební komise, jakkoliv výslovný zákaz v zákoně dán není. Tento závěr lze dovozovat rovněž z toho, že by jedna osoba neměla v rámci voleb zastávat pozice ve více orgánech. Totéž platí i v případě voleb do Evropského Parlamentu dle zákona č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, a také v případě řady dalších volebních zákonů.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Pokud komunální volby skončily tak, že první volební strana by získala 4 mandáty, druhá strana 3 mandáty a třetí strana 2 mandáty, jak lze zvolit starostu obce? Může se spojit druhá a třetí strana a vybrat si svého starostu, i když dostaly méně hlasů?
Ve společnosti (s.r.o.), kde vlastní obec 50% podíl, od nového roku odstoupil jeden ze 2 jednatelů. Podle společenské smlouvy jednají vždy oba společně. Na následující valné hromadě se nepodařilo vybrat vhodného kandidáta. Jak lze danou situaci řešit? Je možné jmenovat prokuristu, kdo by pak podal návrh na zápis do obchodního rejstříku a je zápis deklaratorní? Jaká jsou další možná řešení, zápis notářem přítomným na valné hromadě?
Po 20 letech již nebudu vykonávat funkci uvolněného starosty. Protože na funkci uvolněného starosty není vhodný kandidát, padl při prvním povolebním jednání návrh, že by mohli být starosta i místostarosta neuvolnění a částečně bych jim pomáhal já ve funkci neuvolněného člena rady obce. Měla by tato varianta vliv na mou odměnu při skončení funkčního období? Jakým způsobem by mi mohla být hrazena odměna za tuto vykonávanou práci? Mohl bych obci fakturovat poradenskou činnost?
Může kandidovat ve volbách do obecního zastupitelstva osoba, která je vyšetřovaná pro spáchání trestného činu Policií ČR?
Zákonem o volbách do zastupitelstev obcí jsou stanoveny podmínky pro volbu zastupitele, přičemž jednou z překážek je zákonem stanovené omezení osobní svobody z důvodu výkonu trestu odnětí svobody. Samotné vyšetřování pro trestný čin překážkou není a taková osoba tak může do obecního zastupitelstva kandidovat. V situaci, kdy by došlo k pravomocnému odsouzení zastupitele k nepodmíněnému trestu odnětí svobody během volebního období, se postupuje podle zákona o volbách do zastupitelstev obcí (zánik mandátu v případě vyslovení zastupitelstva).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.