Logo KVB advokátní kancelář s.r.o.
  • Nové Komunální volby 2022
  • Automatické dokumenty
  • Videa
  • Kalkulačka RUD
  • E-shop
Počet dotazů v databázi: 3093
Nápověda Registrace Přihlášení
  1. Poradna pro obce
  2. Výsledky vyhledávání

Poradna pro obce - právní rada hned

Bylo nalezeno 28 dotazů s odpovědí. Zobrazuji dotazy 1 až 10
Nalezeno 30 právních předpisů:
  • 516/2021 Sb., o odborné justiční zkoušce, výběru a přípravě justičních kandidátů, výběru soudců a předsedů soudů
  • EK02/2004, postup pro evidenci a vyřizování stížností na soudní exekutory
  • AD02/2021, výzva k navrhování kandidátů do orgánů ČAK
  • 59/1904 ř.z., dovolením advokátům, kandidátům advokacie a obhájcům nositi roucho
  • 79/1902 ř.z., , že kandidáti advokacie smějí zastupovati v řízení o přestupcích
Nejste přihlášen, nemůžete si tak zobrazit obsah těchto ani dalších nalezených předpisů.

V obci máme 7 zastupitelů. Toto je počet, který se bude volit i v nadcházejících volbách. Na kandidátce bude však 7 kandidátů + 2 náhradníci na konci kandidátní listiny, kteří kandidují opravdu jen jako náhradníci pro případ, že by v budoucnu někdo ze stávajících a zvolených zastupitelů odstoupil. Jaký je však postup, pokud by ve volbách ti náhradníci obdrženými hlasy tzv. přeskočili kandidáty na prvních místech kandidátky, ale neměli by zájem nastoupit do zastupitelstva hned od počátku?

Podle zákona o volbách do zastupitelstev obcí, volební strana může na kandidátní listině uvést nejvýše tolik kandidátů, kolik činí počet členů volených do příslušného zastupitelstva obce. Jsou-li pro volby do zastupitelstva obce vytvořeny volební obvody, může volební strana na kandidátní listině pro každý volební obvod uvést nejvýše tolik kandidátů, kolik členů tohoto zastupitelstva má být v tomto volebním obvodu voleno. V obcích, kde se má volit 7 a méně členů zastupitelstva obce, volební strana může na kandidátní listině uvést nejvýše tolik kandidátů, kolik činí počet členů volených do příslušného zastupitelstva obce zvýšený o jednu třetinu a zaokrouhlený na celé číslo dolů. 


Ve Vašem případě to znamená, že byť ve Vaší obci bude voleno 7 členů zastupitelstva, kandidátní listina jedné volební strany může obsahovat až 9 kandidátů (byť i tak může ve volbách obdržet maximálně 7 hlasů). Je však třeba upozornit, že každý z těchto kandidátů může být ve výsledku do zastupitelstva obce (mezi 7 zvolených zastupitelů) zvolen a žádný z těchto kandidátů nemá a nemůže mít automaticky status náhradníka. Vzhledem k pravidlům pro hlasování může mít na volitelnost konkrétních kandidátů vliv pořadí na kandidátní listině, nicméně i tak může dojít k situaci, kdy kandidát umístěný na konci kandidátní listiny přeskočí výše umístěného kandidáta. Dále uvádíme, že rezignace na mandát zvoleného člena zastupitelstva obce je nevratná. Není tedy možná situace, kdy kandidát se po zvolení svého mandátu (dočasně) vzdá a zůstane dále náhradníkem. Jediným řešením Vámi nastíněné situace je tedy (nevratná) rezignace na mandát člena zastupitelstva, ale až v okamžiku zvolení.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Jaký je v současné době procesní postup pro založení kandidátky nezávislých anebo sdružení kandidátů nezávislých (jaký minimální počet podpisů pro podporu kandidátů bude zapotřebí, do kdy nejpozději musí být kandidátka složena a komu nejpozději musí být odevzdána k zaevidování apod.)?

Zákon o volbách do zastupitelstev obcí zmíněnou problematiku upravuje tak, že kandidující subjekty jsou tzv. volební strany, které jsou oprávněny do voleb kandidovat. Volební stranou mohou být registrované politické strany a politická hnutí, jejichž činnost nebyla pozastavena a jejich koalice, nezávislí kandidáti, sdružení nezávislých kandidátů nebo sdružení politických stran nebo politických hnutí a nezávislých kandidátů. Znamená to tedy, že je možné mimo jiné do voleb kandidovat jako nezávislý kandidát sám (1 kandidát = 1 kandidátní listina), nebo společně s dalšími nezávislými kandidáty (více nezávislých kandidátů = 1 kandidátní listina). Sdružení nezávislých kandidátů je neformálním uskupením, nikde neregistrovaným, utvořených jen pro volby, ve kterých kandiduje. 

Na podporu kandidatury sdružení nezávislých kandidátů a stejně tak nezávislého kandidáta zákon vyžaduje podle předložení petice voličů. Kolik je třeba podpisů voličů, je stanoveno v příloze zákona. Potřebný počet podpisů voličů je stanoven ve vztahu k počtu obyvatel obce k 1. lednu toho roku, v němž se konají volby. Potřebný počet podpisů na peticích uveřejní registrační úřad na úřední desce nejpozději 85 dnů přede dnem voleb. Kandidátní listiny se podávají nejpozději do 16.00 hodin 66 dnů přede dnem voleb registračnímu úřadu, kterým je pro účely tohoto zákona obecní úřad v obcích, kde jsou zřízeny alespoň 2 odbory; pro ostatní obce je registračním úřadem pověřený obecní úřad.

Komplexní informace o volbách do zastupitelstev obcí naleznete na stránkách Poradny pro obce v sekci Komunální volby 2022.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Související dotazy
Jak má svaz nezávislých kandidátů (SNK) v komunálních volbách vést finance k volební kampani? Založení bankovního účtu pro subjekt bez IČ (kterým SNK je) není možné. Chceme všechny sponzory zveřejnit a mít vše v souladu se zákonem.
Může být starosta obce členem okrskové volební komise ve své obci?

Může být kandidát volební strany v komunálních volbách zároveň jmenován zapisovatelem volební komise v obci kde kandiduje?

Zapisovatel je členem okrskové volební komise a současně platí, že členem okrskové volební komise nemůže být kandidát pro volby do zastupitelstva obce, pro které je okrsková volební komise vytvořena. Není tedy možné, aby kandidát byl jmenován zapisovatelem okrskové volební komise.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Může vykonávat příslušník HZS funkci obecního zastupitele a kandidovat jako nezávislý kandidát na kandidátce politické strany s odkazem na § 47 odst. 1 služebního zákona č. 361/2003 Sb.?

Neslučitelnost funkce člena zastupitelstva obce upravuje zákon o volbách do zastupitelstev obcí, přičemž neslučitelnost funkce člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka bezpečnostního sboru v něm stanovena není. V případě příslušníka Hasičského záchranného sboru České republiky je ale třeba vycházet i z dalších právních předpisů. Konkrétně se jedná o zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. 


Funkce člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka Hasičského záchranného sboru České republiky je slučitelná, a to jak v případě, že by příslušník Hasičského záchranného sboru České republiky kandidoval jako nezávislý kandidát, resp. kandidoval za sdružení nezávislých kandidátů, tak i v případě, že je kandidátem uvedeným na kandidátní listině politické strany, politického hnutí nebo jejich koalic, pokud je na kandidátní listině uvedeno, že není členem žádné politické strany ani politického hnutí, neboť podle § 47 odst. 1 zákona o služebním poměru příslušník nesmí být členem politické strany nebo politického hnutí ani vykonávat činnost v jejich prospěch; volební právo příslušníka tím není dotčeno. 


Činnost člena zastupitelstva obce nelze dle našeho názoru jednoznačně považovat za výkon činnosti ve prospěch politické strany nebo hnutí, protože jeho mandát je mandátem reprezentativním a podle zákona o obcích vykonává člen zastupitelstva obce svůj mandát osobně a v souladu se svým slibem (který mluví jen o věrnosti republice a respektování zájmů obce a jejich občanů) a není přitom vázán žádnými příkazy. Samotný fakt, že příslušník bezpečnostního sboru byl zvolen (popř. kandiduje) do zastupitelstva obce za určitou politickou stranu nebo hnutí, neznamená automaticky, že bude vykonávat činnost v jejich prospěch.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Jak má svaz nezávislých kandidátů (SNK) v komunálních volbách vést finance k volební kampani? Založení bankovního účtu pro subjekt bez IČ (kterým SNK je) není možné. Chceme všechny sponzory zveřejnit a mít vše v souladu se zákonem.

Zákon o volbách do zastupitelstev obcí stanovuje, že volební stranou (tedy subjektem oprávněným kandidovat ve volbách do zastupitelstev obcí) podle tohoto zákona může být mj. sdružení nezávislých kandidátů. Sdružení nezávislých kandidátů je svojí povahou neformálním uskupením, které není nikde registrované, a je utvořeno pouze pro volby, ve kterých kandiduje. 


Vzhledem k Vámi popisovanému problému, kdy není možné založit bankovní účet pro subjekt bez IČ, lze doporučit buď založení spolku, jehož členy budou kandidáti sdružení v nezávislém sdružení kandidátů, nebo založení bankovního účtu jednou fyzickou osobou s tím, že ostatní kandidáti (nebo někteří z nich) sdruženi ve sdružení nezávislých kandidátů budou mít k účtu dispoziční oprávnění. Varianta spočívající v založení spolku je jistě administrativně náročnější a je vhodná spíše pro déletrvající seskupení osob (počítá-li se např. s tím, že by podpora mohla být poskytována nejen do voleb, ale i v následném období a materiálně podporovat kandidáty v jejich činnosti v nadcházejícím volebním období, nebo i kupř. v dalších volbách atp.). 


Spolek je právnická osoba, dojde tedy k získání IČ. V případě založení účtu jednou fyzickou osobou je možné oprávnit další fyzické osoby k disponování s účtem, čímž by tak fakticky došlo k naplnění účelu společného účtu sdružení nezávislých kandidátů. V tomto případě lze také doporučit upravení vzájemných vztahů týkající se společné kandidatury smluvně - inspirovat je možné se například právní úpravou společnosti, kterou zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, upravuje v ustanovení § 2716 a násl. Další možností je zveřejnění evidence výdajů a nákladů sdružení nezávislých kandidátů např. na internetu.


Zároveň však upozorňujeme, že ve vztahu k volební kampani v komunálních volbách zákon nestanovuje povinnost mít transparentní volební účet.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Je protizákonné měnit účelově trvalý pobyt, aby mohla být osoba volitelná do zastupitelstva?

Trvalý pobyt v pojetí českého práva je záležitost víceméně evidenční – k přihlášení k trvalému pobytu stačí vyplnit formulář a doložit užívací právo (vlastnické, nájemní či podnájemní) k bytu nebo domu, nebo souhlas osoby s tímto užívacím právem s přeregistrováním žadatele o změnu trvalého pobytu do této nemovitosti. Ústavní soud ovšem několikrát rozhodl (zejména se jednalo o kauzy Hřensko a Karlova Studánka), že v případě voleb se nelze spokojit jen s formální evidenční povahou a je třeba zkoumat i skutečný vztah voliče či kandidáta k danému místu. Na druhou stranu, v obou popisovaných případech šlo o manipulaci voleb, kdy voliči – přátelé a příbuzní kandidátů – byli účelově přihlašováni do budov, které ani nebyly způsobilé k bydlení. Soudy tedy postupují v podobných případech nanejvýš zdrženlivě. Kandidáti politických stran často bydlí ve velkých městech nebo v hlavním městě, avšak kandidují v obcích a krajích, v nichž rozhodně trvale nežijí. Není výjimkou kandidát mající trvalý pobyt na obecním či městském úřadě. Přesto nám není z praxe znám případ, kdy by byl kandidát úspěšně zbaven mandátu z tohoto důvodu. Každopádně by bylo nutné velmi důkladně posoudit okolnosti daného případu. Tedy, zda se jedná o skutečnou účelovou manipulaci, nebo zda kandidát má nějaký vztah k dané obci. 

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Je umožněno policistovi (příslušníku bezpečnostního sboru) kandidovat do obecního zastupitelstva?

Podle současné úpravy neslučitelnost funkcí člena zastupitelstva obce upravuje zákon o volbách do zastupitelstev obcí, přičemž neslučitelnost funkcí člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka bezpečnostního sboru v něm zmiňována není. 


V případě příslušníka Policie ČR je ale třeba vycházet i z dalších právních předpisů. Konkrétně se jedná o zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Funkce člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka Policie ČR je slučitelná, a to jak v případě, že by daný příslušník kandidoval jako nezávislý kandidát, resp. kandidoval za sdružení nezávislých kandidátů, tak i v případě, že je kandidátem uvedeným na kandidátní listině politické strany, politického hnutí nebo jejich koalic, pokud je na kandidátní listině uvedeno, že není členem žádné politické strany ani politického hnutí, neboť podle zákona o služebním poměru příslušník nesmí být členem politické strany nebo politického hnutí ani vykonávat činnost v jejich prospěch; volební právo příslušníka tím není dotčeno. 


Činnost člena zastupitelstva obce nelze dle našeho názoru jednoznačně považovat za výkon činnosti ve prospěch politické strany nebo hnutí, protože jeho mandát je mandátem reprezentativním a podle zákona o obcích vykonává člen zastupitelstva obce svůj mandát osobně a v souladu se svým slibem a není přitom vázán žádnými příkazy. Samotný fakt, že příslušník bezpečnostního sboru byl zvolen (popř. kandiduje) do zastupitelstva obce na kandidátní listině určité politické strany nebo hnutí, neznamená automaticky, že bude vykonávat činnost v jejich prospěch.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Obec plánuje zveřejnit záměr na prodej pozemků na stavbu rodinných domů. Je možné upřednostnit kandidáty, kteří budou v nejbližším časovém úseku opravdu stavět rodinný dům? Lze upřednostnit žadatele, kteří jsou občany obce? Lze do záměru uvést, že přednost mají ti žadatelé, kteří nevlastní žádnou nemovitost? Nejedná se o diskriminaci?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Při volbách v roce 2018 byla v obci jedna kandidátní listina. Zastupitelů v obci je 5, tudíž na kandidátní listině mohlo být jen 6 kandidátů. Po volbách kandidát č. 5 přenechal své místo v zastupitelstvu kandidátovi č. 6. V současnosti jeden člen zastupitelstva na svůj mandát rezignoval. Považuje se kandidát, který po volbách své místo přenechal jinému, za náhradníka, nebo se musí konat nové volby?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Kdo na ustavujícím zasedání zastupitelstva ověřuje platnost mandátu zastupitele? Musí to udělat mandátová komise?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
KVB

Zkušenosti z praxe

22. červen 2022

Náprava historicky vzniklých a z různých důvodů nevyhovujících majetkových vztahů je problematika, se kterou se naši klienti potýkají neustále. Jedním z případů, který jsme v nedávné době řešili a ke spokojenosti všech stran úspěšně vyřešili, byl prodej pozemku pod bytovým domem, a to konkrétně za situace, kdy pozemek patřil městu a bytový dům (resp. jeho společné části) byl ve spoluvlastnictví vlastníků

Zobrazit více ...

6. červen 2022

Nejvyšší správní soud se ve svém rozsudku ze dne 8. 12. 2021, č. j. 10 As 139/2021-53 zabýval otázkou, zda mohla obec v územním plánu podmíněně připustit výstavbu rodinných domů tím, že pozemek bude připojen na sítě elektrické energie a splaškovou kanalizaci a prostor místní příjezdové komunikace a její řešení bude odpovídat příslušné státní normě pro komunikace. Nutno podotknout, že rozhodování se týkalo znění § 43 odst. 3 stavebního zákona do konce roku 2017.

Zobrazit více ...

25. květen 2022

Blíží se datum 30. 6., což je nejzazší termín, do kterého by zastupitelstvo obce mělo projednat závěrečný účet spolu se zprávou o výsledcích přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok a přijmout opatření k nápravě nedostatků...

Zobrazit více ...

SMO

Aktuality

27. červen 2022

Nová vyhláška Ministerstva financí mění způsob účtování spojené s uprchlickou krizí. Ministerstvo na svém webu zveřejní číselník mimořádných událostí (Pomoc Ukrajině) a upraví metodický postup.

Zobrazit více ...

21. červen 2022

Praha 17. 6. 2022, Zasedání Komory statutárních měst Svazu měst a obcí ČR vyzvalo ve svém apelu vládu k pomoci městům a obcím, na které vlivem prudkého nárůstu cen energií těžce dopadají zvýšené náklady na městskou hromadnou dopravu (MHD).

Zobrazit více ...

6. červen 2022

Do 30. 6. 2022 mají veřejní funkcionáři podle zákona o střetu zájmů povinnost podat průběžné oznámení za období výkonu funkce v roce 2021.

Zobrazit více ...

Jak to funguje?

Napište svůj dotaz

Zadejte do vyhledávače Váš právní dotaz

Vyhledejte odpověď

Projděte si vyhledané odpovědi na Vámi zvolené téma

Nenašli jste? Napište

Pokud jste nenašli odpověď, napište nám, odpověď připravíme

226 257 505

Telefonická právní poradna

Každý všední den od 10 do 18 hodin

Logo svaz měst a obcí ČR Logo advokátní kancelář s.r.o.

Poradna pro obce Svazu měst a obcí České republiky.

Provozuje KVB advokátní kancelář s.r.o.

Souhlas s používáním cookies

Naše stránky používají cookies k zajištění jejich funkčnosti, analýzám návštěvnosti a lepšímu marketingu vyhovujícímu Vašim preferencím. Kliknutím na tlačítko „Povolit vše“ povolíte ukládání všech cookies na našich stránkách. Kliknutím na tlačítko „Nastavení“ můžete nastavit, které cookies povolíte ukládat a získáte též další informace o nakládání s cookies.

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie podle kategorií, v souladu s vlastními preferencemi

  • Technické cookies

    Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, zobrazování seznam ublíbených.

  • Analytické cookies

    Analytické cookies nám umožní měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv našich internetových stránek.

  • Marketingové cookies

    Analytické cookies nám umožní měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv našich internetových stránek.

Poradna pro obce potřebuje Váš souhlas s použitím souborů cookies, aby Vám mohli zobrazovat informace v souladu s Vašimi zájmy.